Przed podjęciem uchwały o zaciągnięciu kredytu na wykup papierów trzeba zmienić plan rozchodów
Regionalna izba obrachunkowa podważyła uchwałę rady gminy w sprawie zaciągnięcia kredytu na spłatę deficytu na 2023 r. i na spłatę wcześniej wyemitowanych zobowiązań z emisji papierów wartościowych (w kwocie 3 mln zł). W budżecie na 2023 r. nie planuje się rozchodów z tytułu wykupu tych papierów wartościowych. Czy istnieje podstawa do kwestionowania stanowiska RIO?
W art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. c ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) postanowiono, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zaciągania długoterminowych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Z tego ostatniego przepisu wynika też, że państwowy dług publiczny obejmuje zobowiązania sektora finansów publicznych z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek. Warto przypomnieć, że zgodnie z rozporządzeniem z 28 grudnia 2011 r. ministra finansów w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 58) w pojęciu omawianych kredytów i pożyczek należy uwzględnić również:



