kolej
Jeszcze 10 lat mitręgi na torach w stolicy
Kolejarze zaczną w 2026 r. czteroletnią przebudowę stacji Warszawa Wschodnia. Remont stołecznej linii średnicowej rozciągnie się aż na 15 lat
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zaczyna kolejny etap wielkiej przebudowy torów i dworców w stolicy. Na finiszu ciągnącej się od pięciu lat modernizacji stacji Warszawa Zachodnia ogłoszono przetarg na prace po drugiej stronie Wisły. Gruntowną przebudowę ma przejść także Warszawa Wschodnia, a wartość robót sięgnie 4 mld zł. Zakres prac oprócz przebudowy wszystkich peronów, tuneli dla pieszych, montażu schodów ruchomych, wind czy wielkiego zadaszenia przewiduje także prace na pobliskich torach. Kosztowne będzie m.in. wzniesienie półtorakilometrowej estakady, po której pociągi będą bezkolizyjnie wyjeżdżać ze stolicy w kierunku Gdańska, Olsztyna czy Legionowa. To ma usprawnić ruch w stronę tych miast, bo teraz składy muszą czekać, by można było przeciąć tory prowadzące w stronę Siedlec. Dodatkowo zakres prac obejmuje także przebudowę części linii średnicowej na blisko kilometrowym odcinku w stronę mostu na Wiśle. Przy przystanku Warszawa Stadion ma powstać wygodny łącznik do pobliskiej stacji metra. Przy stacji Warszawa Wschodnia powstanie także konstrukcja, która umożliwi władzom Warszawy realizację prostopadłej do torów Trasy Tysiąclecia. Ta arteria usprawniłaby dojazd do Dworca Wschodniego, ale wbrew planom sprzed kilkudziesięciu lat miasto nie zrealizuje jej w pełnym kształcie.




