transport
Giganci lotniczy walczą o zlecenia w Polsce
LOT wkrótce rozstrzygnie wielki przetarg na dostawę samolotów regionalnych. Konkurujący ze sobą producenci – Embraer i Airbus – liczą na zamówienia przez nas też maszyn wojskowych
Postępowanie dotyczy dostarczenia nawet 84 samolotów średniego zasięgu, które latałyby głównie po Europie. W zamówieniu podstawowym ma się znaleźć 47 maszyn, a 37 może być zamówionych dodatkowo w opcji. Dostawy pozwolą zastąpić starsze, nieduże samoloty, które wyprodukował Embraer. Przewoźnik będzie mógł też znacznie rozwinąć siatkę regionalnych połączeń, co ma duże znaczenie w kontekście planów tworzenia hubu przesiadkowego na przyszłym lotnisku w Baranowie. Pasażerowie mają mniejszymi samolotami docierać z różnych punktów kontynentu (głównie Europy Środkowo-Wschodniej) do Centralnego Portu Komunikacyjnego, by stąd wyruszyć większymi maszynami w dalszą podróż do obu Ameryk czy do Azji. W grze o realizację zamówienia jest dwóch producentów – Embraer z samolotem E195-E2 i Airbus z A220. To do nich LOT w zeszłym roku wysłał zapytania ofertowe. Obydwa samoloty to maszyny nowej generacji, które m.in. zużywają mniej paliwa niż starsze wersje.



