AI wspiera samorządy i mieszkańców
Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza do polskich miast. Można zaryzykować twierdzenie, że staje się w pewnym sensie standardem. Choć wciąż jest to początek drogi

Wirtualni doradcy, czyli chatboty wspierające bieżącą obsługę obywateli, to obecnie najbardziej znany i popularny sposób wykorzystania automatyzacji przez samorządy. Jednak potencjał sztucznej inteligencji wykracza daleko poza ten obszar. AI pomaga zwiększać komfort życia mieszkańców i podnosi jakość usług publicznych. Jej zastosowanie może pozytywnie wpłynąć na płynność transportu miejskiego, co przekłada się na ograniczenie korków, a tym samym emisji spalin. AI wspiera także pracę gospodarki wodno-ściekowej poprzez stały nadzór nad zużyciem wody i prognozowanie awarii. Może wspomagać planowanie przestrzenne. To tylko niektóre przykłady.
Stan na dziś
– Prowadzimy dwa projekty pilotażowe związane z wykorzystaniem możliwości, które oferuje AI. Jeden, bazujący na danych pochodzących z dokumentów wejściowych oraz wiedzy na temat zakresu działania poszczególnych wydziałów, dokonuje dekretacji korespondencji do właściwych odbiorców, oferując również streszczenie pisma. Docelowo system ma być zintegrowany z obiegiem dokumentów tak, aby analizować pisma wpływające do urzędu. Drugi z pilotaży dotyczy możliwości wykorzystania AI przez urzędników w celu szybszego poszukiwania informacji na bazie dokumentów wewnętrznych, takich jak zarządzenia czy uchwały. Model przygotowuje również streszczenia pism i odpowiada na prompty zadawane w języku naturalnym – opowiada Janusz Popielewski, dyrektor wydziału informatyki Urzędu Miasta Bydgoszcz, i dodaje, że AI jest od wielu lat wykorzystywane w systemach wspomagających pracę monitoringu miejskiego czy systemów ITS.




