Artykuł
Już 27 września przeczytasz o prawie pracy
Regulamin jako wewnątrzzakładowe źródło prawa pracy
Regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników (art. 104 k.p.). Jest aktem porządkowo-organizacyjnym, który w hierarchii źródeł pracy zajmuje najniższe miejsce. Jego postanowienia nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż akty prawne wyższego rzędu, takie jak układy lub porozumienia zbiorowe, przepisy kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych (art. 18 k.p.). Zakres swobody ustalania zawartych w regulaminie pracy przepisów został w ten sposób prawnie ograniczony. Postanowienia regulaminu mniej korzystne dla pracowników są z mocy prawa nieważne. Moc prawną zachowują jedynie zawarte w regulaminie pracy ustalenia korzystniejsze lub równie korzystne niż postanowienia aktów wyższej rangi. Regulacje mniej korzystne dopuszczalne są tylko w przypadku, gdy bezpośrednio dotyczą obowiązków samych pracodawców. Oznacza to, że w ustaleniach zawartych w regulaminie pracy mogą znaleźć się zapisy o dodatkowych (czyli korzystniejszych) uprawnieniach dla pracowników, które nie wynikają z ogólnie obowiązujących przepisów prawa pracy.