Już 28 lutego 2012 r. przeczytasz o rachunkowości
Zasady kontroli dowodów księgowych
Organizacja dokumentacji księgowej obejmuje m.in. opracowanie zasad kontroli dowodów księgowych. Zakres i procedura kontroli powinny być ustalone w instrukcji obiegu i kontroli dowodów księgowych. A zatem przed rejestracją w księgach rachunkowych dokumenty księgowe powinny zostać poddane segregacji oraz kontroli pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym. Okazuje się, że kontrola dowodów księgowych, czyli dokumentów stanowiących podstawę zapisów w księgach rachunkowych, w praktyce przeprowadzona jest często w sposób niewystarczający. Niestety dopiero w przypadku poważnych problemów większość kierownictwa firmy zdaje sobie sprawę, jak ważne są z punktu widzenia interesu przedsiębiorstwa prawidłowo sporządzone dowody księgowe. Celem wewnętrznej kontroli finansowo-księgowej jest m.in. sprawdzenie pod względem legalności, rzetelności i prawidłowości operacji gospodarczych jeszcze przed ich powstaniem oraz po dokonaniu, na podstawie dokumentów księgowych. Główny księgowy powinien użyć wszystkich możliwych środków, aby przeciwdziałać nieprawidłowościom i nadużyciom.

