Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2006-12-12

Przewodnik po ubezpieczeniach społecznych. Jak uzyskać kapitał początkowy

Iwona Jackowska, Michał Jarosik,
Bartosz Marczuk, Bożena Wiktorowska
Do końca roku pracodawcy mogą w imieniu swoich pracowników składać wnioski do ZUS o ustalenie kapitału początkowego dla osób objętych reformą emerytalną. Jeśli tego nie zrobią, to pracownicy w przyszłym roku będą musieli to zrobić sami. Bez wniosku bowiem nie ma kapitału początkowego.
Za pośrednictwem pracodawcy
Kapitał początkowy zostanie wyliczony dla tych spośród ubezpieczonych urodzonych po dniu 31 grudnia 1948 r., a przed 1 stycznia 1969 r., którzy sami opłacali za siebie składkę lub za których składkę opłacał ich pracodawca. Prawo do kapitału początkowego mają wszystkie osoby, które pracowały zawodowo przed 1 stycznia 1999 r.
Ustawa o rentach i emeryturach z FUS nie zakłada możliwości obliczenia kapitału początkowego, jeśli pracownik nie ma wiarygodnych dowodów potwierdzających wysokość zarobków. Obowiązkiem pracownika jest udowodnienie, że faktycznie otrzymywał konkretną kwotę jako zapłatę za swoją pracę.
Płatnik składek jest zobowiązany przekazać dokumentację ubezpieczonych do jednostki organizacyjnej ZUS, która wystąpiła z wezwaniem o jej nadesłanie. Jeżeli jednak płatnik składek przekaże dokumentację ubezpieczonych do innej jednostki organizacyjnej niż właściwa, jednostka ta powinna przyjąć tę dokumentację.
Płatnik składek jest zobowiązany do przekazania skompletowanej dokumentacji do organu rentowego, nawet jeżeli z dokumentacji wynika, że brak jest podstaw do ustalenia kapitału początkowego. Jeśli ubezpieczony nie wyraża zgody na prowadzenie przez płatnika składek postępowania wyjaśniającego w celu zebrania dokumentacji służącej ustaleniu kapitału początkowego, płatnik składek, który dostał wezwanie, a nie posiada pełnej dokumentacji ubezpieczonego, winien przekazać do organu rentowego jedynie dokumentację będącą w jego posiadaniu. Obowiązek dostarczenia pełnej dokumentacji spoczywa w takim przypadku na ubezpieczonym. Jeżeli ubezpieczony - mimo wezwania ZUS - nie przedłoży dodatkowych dokumentów, organ rentowy ustali kapitał początkowy na podstawie dokumentacji przekazanej przez płatnika składek.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00