Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2013-03-21

Jak postąpić w razie zagubienia towaru wysłanego wraz z fakturą do kontrahenta

Wysłaliśmy do kontrahenta towar razem z fakturą w paczce. Przesyłka dotarła do kontrahenta, jednak została (bez otwierania) odesłana do nas (towar razem z fakturą). Po drodze przesyłka zaginęła. Złożyliśmy reklamację i mamy wystawić firmie kurierskiej notę księgową. Czy do faktury, którą wystawiliśmy, powinniśmy wystawić fakturę korygującą? Nabywca nie potwierdzi nam jej odbioru, gdyż nie otrzymał faktury pierwotnej.

PROBLEM

RADA

Nie powinni Państwo wystawiać faktury korygującej, lecz anulować wystawioną fakturę. Wyłączy to konieczność zapłaty kwoty podatku wykazanej na tej fakturze. Szczegóły znajdują się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Faktury wystawia się, co do zasady, nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (§ 9 ust. 1 rozporządzenia o fakturach). Na podstawie tego przepisu sporna jest możliwość wystawiania faktur przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Również sądy nie zajmują jednolitego stanowiska. Możemy się spotkać ze stanowiskiem, że jest to dopuszczalne (zob. przykładowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 5 stycznia 2010 r., sygn. SA/Wr 1467/09). Część sądów administracyjnych reprezentuje jednak stanowisko odmienne, czego przykładem może być wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 października 2011 r. (sygn. III SA/Wa 532/11). Należy uznać że prawidłowe jest pierwsze stanowisko.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00