Artykuł
1. Jakie są zasady opracowywania procedur kontrolnych w firmie
Działania kontrolne stanowią najważniejszy element systemu kontroli wewnętrznej przedsiębiorstwa. Są one konsekwencją oszacowania ryzyka procesów zachodzących w jego wnętrzu oraz na styku przedsiębiorstwa z otoczeniem zewnętrznym.
Działania kontrolne to ogół czynności na wszystkich poziomach organizacji, których celem jest bezpośrednia, bieżąca kontrola poszczególnych etapów każdego procesu operacyjnego. Stanowią one mechanizmy zarządzania służące osiągnięciu celu. Aby były skuteczne, muszą być prowadzone w oparciu o ustanowioną politykę operacyjną oraz odpowiednie procedury i instrukcje zawierające opis sposobów postępowania.
Zasadniczym celem tworzenia procedur dla rachunkowości jest zapewnienie realizacji efektywności i wydajności poszczególnych operacji, np. wiarygodności sprawozdawczości finansowej oraz zgodności działań z przepisami i regulacjami wewnętrznymi. Warunkiem utrzymywania zasobów informacyjnych systemu rachunkowości w formie komputerowej jest posiadanie przez jednostkę oprogramowania umożliwiającego uzyskiwanie czytelnych informacji w odniesieniu do zapisów dokonanych w księgach rachunkowych. Zapisy powinny być wydrukowane lub przeniesione na inny komputerowy nośnik danych. Wszystko to powinno podlegać ciągłej kontroli.