Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2008-09-17

1. Faktoring jako metoda zarządzania należnościami

Faktoring jest coraz częściej wykorzystywanym źródłem finansowania zewnętrznego. Kredyt bankowy jest często tańszy, ale jego uzyskanie może być dla przedsiębiorstwa niekiedy kłopotliwe oraz czasochłonne. Poza tym faktoring może przyczyniać się do zwiększenia produkcji, a co za tym idzie - wzrostu przychodów ze sprzedaży.

Istotą faktoringu jest pośrednictwo w inkasie należności handlowych od odbiorców. Polega on na odsprzedaży należności przed wymaganym terminem płatności przez dotychczasowego wierzyciela wyspecjalizowanej firmie (najczęściej bankowi lub innej instytucji finansowej). W faktoringu mamy zatem do czynienia z powiązaniami między trzema podmiotami:

l faktorantem, czyli podmiotem sprzedającym swoje wierzytelności,

l faktorem, czyli instytucją faktoringową nabywającą wierzytelność,

l dłużnikiem, podmiotem zobowiązanym do spłaty wierzytelności.

Schemat 1. Faktoring

infoRgrafika

Faktoringiem nie można objąć każdego rodzaju wierzytelności. Przedmiotem faktoringu mogą być przede wszystkim należności handlowe, czyli takie, które powstają w obrocie gospodarczym.

Pobierz pliki wydania
Pobierz:

PDF
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00