Artykuł
1. Faktoring jako metoda zarządzania należnościami
Faktoring jest coraz częściej wykorzystywanym źródłem finansowania zewnętrznego. Kredyt bankowy jest często tańszy, ale jego uzyskanie może być dla przedsiębiorstwa niekiedy kłopotliwe oraz czasochłonne. Poza tym faktoring może przyczyniać się do zwiększenia produkcji, a co za tym idzie - wzrostu przychodów ze sprzedaży.
Istotą faktoringu jest pośrednictwo w inkasie należności handlowych od odbiorców. Polega on na odsprzedaży należności przed wymaganym terminem płatności przez dotychczasowego wierzyciela wyspecjalizowanej firmie (najczęściej bankowi lub innej instytucji finansowej). W faktoringu mamy zatem do czynienia z powiązaniami między trzema podmiotami:
l faktorantem, czyli podmiotem sprzedającym swoje wierzytelności,
l faktorem, czyli instytucją faktoringową nabywającą wierzytelność,
l dłużnikiem, podmiotem zobowiązanym do spłaty wierzytelności.
Schemat 1. Faktoring
Faktoringiem nie można objąć każdego rodzaju wierzytelności. Przedmiotem faktoringu mogą być przede wszystkim należności handlowe, czyli takie, które powstają w obrocie gospodarczym.
-
keyboard_arrow_right