Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2012-02-10

3. Zarządzanie należnościami sposobem na poprawę zysku i płynności firmy

Polityka firmy w zakresie należności polega na kształtowaniu poziomu należności i ich struktury. Poziom należności ma bardzo istotny wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstwa i jego sytuację płatniczą. Brak wpływów ze sprzedaży ogranicza wielkość gotówki, którą przedsiębiorstwo dysponuje, a powstający niedobór musi być sfinansowany z innych źródeł, nierzadko pociągających za sobą wysokie koszty pozyskania.

W bilansowej strukturze należności występują należności z tytułu dostaw i usług, należności z tytułu podatków, dotacji, ceł, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, należności od pracowników, pozostałych kontrahentów oraz należności dochodzone na drodze sądowej. Dla sytuacji finansowej przedsiębiorstwa ważniejsza jest jednak struktura należności według kryterium czasowego. Ukazuje ona należności według okresu, w jakim spływają one do przedsiębiorstwa.

UWAGA

Im większy udział należności o dłuższym okresie spływu, tym trudniejsza sytuacja płatnicza przedsiębiorstwa. Im dłuższy czas oczekiwania na spływ należności, tym większe prawdopodobieństwo utraty wpływów z tego tytułu. Poprzez odpowiednią politykę przedsiębiorstwo może kształtować nie tylko wielkość należności, ale także ich strukturę czasową.

Pobierz pliki wydania
Pobierz:

PDF
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00