Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny
do 2022-12-31
Artykuł aktualny
do 2022-12-31
Data publikacji: 2022-07-13

Sporządzanie i podpisywanie sprawozdania

Termin sporządzenia sprawozdania finansowego minął 3 czerwca 2022 r., ale do 30 września 2022 r. mamy czas na ewentualne korekty. Warto więc zapoznać się z odpowiedziami Ministerstwa Finansów na pytania podatników dotyczące sprawozdań finansowych.

1. Kto powinien sporządzać sprawozdanie finansowe w postaci elektronicznej?

Każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe zobowiązana jest do sporządzania sprawozdania finansowego w postaci elektronicznej i opatrzenia go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownika jednostki (cały zarząd). Dodatkowo od dnia 1 stycznia 2022 r. możliwe jest zastosowanie uproszczeń w podpisywaniu przewidzianych dla zarządów wieloosobowych.

2. Czy można sporządzić sprawozdanie finansowe w postaci papierowej?

Nie, sprawozdanie finansowe musi być sporządzone w postaci elektronicznej oraz opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP albo podpisem osobistym przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownika jednostki (cały zarząd z uwzględnieniem możliwości zastosowania oświadczeń przez niektórych członków organu). Wydruk w postaci papierowej sprawozdania finansowego sporządzonego w postaci elektronicznej będzie tylko kopią sprawozdania finansowego, nie zaś oryginałem sprawozdania finansowego.

3. W jaki sposób sporządzić sprawozdanie finansowe w postaci elektronicznej?

Sprawozdanie finansowe w postaci elektronicznej to sprawozdanie zapisane w formie pliku w oparciu o zapisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247), które wskazało następujące dopuszczalne typy (formaty) plików, jakie spełniają akceptowany wymóg postaci elektronicznej: XAdES, PAdES, CAdES, XMLsig, xml, XHTML, txt, rtf, pdf, xps, odt, ods, odp, doc, docx, xls, xlsx, csv, jpg.tif, gif.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00