Finansowanie zadań oświatowych - nowe zasady przyznawania i rozliczania dotacji
Rozdział 1 - Geneza ustawy
Ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, określa - ogólnie ujmując - zasady finansowania zadań oświatowych. Na potrzebę wydania ustawy regulującej przedmiotową materię wskazują autorzy projektu zmian (uzasadnienie projektu ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, druk sejmowy nr 1837 z 2017 r.). Złożyły się na nią występujące problemy w zakresie funkcjonującego systemu finansowania zadań oświatowych - zgłaszane zarówno przez jednostki samorządu terytorialnego, jak również inne podmioty prowadzące szkoły i placówki oświatowe, a także regionalne izby obrachunkowe. Zamiarem pomysłodawców było stworzenie spójnego w tym zakresie zbioru przepisów, które byłyby objęte jedną regulacją ustawową.
Ustawa złożona jest z rozdziałów, na które składają się:
1. Rozdział 1 - określający przepisy ogólne, zawierający definicje legalne, określający formy organizacyjno-prawne przedszkoli, szkół i placówek zakładanych i prowadzonych przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego, zasady udzielania pomocy rzeczowej lub finansowej szkołom artystycznym i placówkom zapewniającym opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, prowadzonym przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zasady zwolnień z niektórych danin publicznych;
2. Rozdział 2 - regulujący zasady ustalania części oświatowej subwencji ogólnej, a także sposób przeznaczania środków na realizację zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe;
3. Rozdział 3 - regulujący zasady finansowania niepublicznych placówek wychowania pozaszkolnego, szkół i placówek oraz publicznych placówek wychowania przedszkolnego, szkół i placówek prowadzonych przez ministrów, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne. Poruszono tu zagadnienia związane z obliczaniem dotacji dla wymienionych podmiotów, w tym pojęcie: wydatków bieżących, najbliższej gminy, najbliższego powiatu, a także obowiązku ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do udostępniania na stronie internetowej obsługującej tego ministra narzędzia pomocniczego w postaci elektronicznej aplikacji do ustalenia dla każdej gminy dotującej i każdego powiatu dotującego wykazu odpowiednio gmin i powiatów spełniających warunki "najbliższych", obowiązki najbliższych gmin i powiatów do przekazywania danych niezbędnych do wyliczenia podstawowych kwoty dotacji oraz wskaźnika zwiększającego wraz ze wskazaniem terminu przekazywania tych danych, pojęcie statystycznej liczby dzieci, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, pojęcie podstawowej kwoty dotacji dla poszczególnych szkół i placówek, sposób obliczania wskaźnika zwiększającego - dla szkół ogólnodostępnych i specjalnych, zasady obliczania dotacji dla szkół i placówek publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, sposób postępowania w przypadku, gdy uczeń placówki wychowania przedszkolnego lub szkoły jest uczniem więcej niż jednej odpowiednio takiej placówki lub szkoły dotowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, zasady udzielania dodatkowej dotacji na absolwentów, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, zasady wykorzystywania środków pochodzących z dotacji, zasady aktualizacji podstawowej kwoty dotacji;

