Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
Przedmowa
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach to najważniejszy akt prawny regulujący gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gmin. Określa obowiązki organów samorządu terytorialnego, właścicieli nieruchomości oraz podmiotów prowadzących działalność w tym zakresie.
Regulacja była wielokrotnie nowelizowana. Ostatnia istotna zmiana - obowiązująca od 1 stycznia 2017 r. - złagodziła rygor stosowania przetargów w trybie ustawy - Prawo zamówień publicznych. Dopuściła możliwość udzielenia zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house).
Kluczowe znaczenie dla ograniczenia ilości przekazywanych do składowania odpadów komunalnych ma obowiązujące od 1 lipca 2017 r. rozporządzenie Ministra Środowiska z 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz.U. z 2017 r. poz. 19). Rozporządzenie ustanawia jednakowe zasady selektywnej zbiórki odpadów komunalnych i nowy model selektywnego zbierania odpadów "u źródła" w podziale na odpowiednie frakcje.

