Komentarz do Karty Nauczyciela - Art. 30
1
[Składniki wynagrodzenia] Zgodnie z art. 78 § 1 k.p., wynagrodzenie za pracę powinno być tak ustalone, aby odpowiadało w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy. System wynagradzania, według powołanej kodeksowej reguły, powinien być tak skonstruowany, aby wynagrodzenie, stanowiące należność pracownika za wykonywaną pracę, zostało ustalone z uwzględnieniem powyższych zasad. W przypadku nauczycieli, jak również w przypadku innych grup zawodowych sposób przyznawania i wypłaty wynagrodzenia określony jest w pragmatyce pracowniczej - a więc w Karcie Nauczyciela oraz przepisach wykonawczych.
Przepis ust. 1 wymienia składniki wynagrodzenia nauczycieli, na pierwszym miejscu stawiając wynagrodzenie zasadnicze. Jest to uregulowanie zgodne z ogólnymi normami prawa pracy.
SA
Obligatoryjnym elementem wynagrodzenia za pracę jest wynagrodzenie zasadnicze, natomiast inne, dodatkowe składniki wynagrodzenia wynikają z uprawnień podmiotu stanowiącego przepisy płacowe bądź z woli stron zawierających umowy o pracę. (Wyrok SA w Warszawie z 12 lipca 2005 r.; sygn. akt III APa 89/05)
Składniki wynagrodzenia za pracę nauczycieli zostały w sposób szczegółowy określone w przepisach Karty Nauczyciela. W tym zakresie nie istnieją uregulowania odrębne. Przepisy wykonawcze, o których jest mowa w dalszych tezach, są wydawane na podstawie wyraźnych przepisów Karty Nauczyciela i w celu jej wykonania. Delegacje ustawowe nie przyznają kompetencji do ustalania innych (niż określone w Karcie Nauczyciela) składników wynagradzania nauczycieli.
WSA
Art. 30 Karty Nauczyciela w żaden sposób nie stanowi podstawy upoważniającej organ stanowiący do ustalania dodatkowych (nieprzewidzianych w Karcie Nauczyciela lub w odrębnych przepisach) składników wynagrodzenia. (Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z 17 grudnia 2008 r.; sygn. akt II SA/Go 726/08)
WSA
Wynikająca z art. 30 ust. 6 ustawy - Karta Nauczyciela kompetencja ma stosunkowo szeroki zakres, jednakże nie oznacza ona dowolności w kwestii ustalania warunków i trybu przyznawania dodatków i innych składników wynagrodzenia. W ustawie - Karta Nauczyciela ustawodawca zawarł regulacje odnoszące się do dodatków oraz do wynagrodzenia, a jednocześnie zakreślił ramy działania Rady Gminy. Kompetencje Rady Gminy odnośnie do dodatków, o jakich mowa w art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy - Karta Nauczyciela, ograniczają się do określenia wysokości stawek tych dodatków i szczegółowych warunków ich przyznawania. Innych kompetencji Rady Gminy w tym zakresie nie można domniemywać. (Wyrok WSA w Gliwicach z 28 listopada 2016 r.; sygn. akt IV SA/GL 306/16)
