Komentarz do Karty Nauczyciela - Art. 64
1
[Przedmiot regulacji] Przysługujące pracownikowi prawo do urlopu, mające na celu regenerację sił i wykorzystanie jednego z podstawowych praw pracowniczych, zostało w przypadku nauczycieli określone w sposób szczególny. Przede wszystkim na uwagę zasługuje fakt uzależnienia sposobu wykorzystania tego prawa przez nauczyciela w zależności od miejsca jego zatrudnienia, a od 1 stycznia 2018 r. również od faktu zajmowania stanowiska kierowniczego. Przepisy Karty Nauczyciela przewidują odmienne regulacje wobec nauczycieli zatrudnionych w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie letnie i zimowe, oraz w szkole, w której nie są przewidziane ferie szkolne. O tym, które ze szkół i placówek są jednostkami nieferyjnymi, przesądzają zapisy:
● rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2017 r. poz. 1606),
● rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199).
W systemie nieferyjnym pracują również przedszkola.
Urlop powinien być wykorzystany przez nauczyciela w naturze - zgodnie z celem urlopu. W przypadku nauczycieli zatrudnionych w szkołach feryjnych urlop wykorzystywany jest w okresie ferii zimowych i letnich w wymiarze odpowiadającym okresowi tych ferii. Z kolei w przypadku nauczycieli zatrudnionych w szkołach nieferyjnych przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych w czasie ustalonym w planie urlopów.
