Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 279 str. 10
Wersja aktualna od 2013-10-20
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2013 nr 279 str. 10
Wersja aktualna od 2013-10-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1004/2013

z dnia 15 października 2013 r.

zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 8-hydroksychinoliny, cyprokonazolu, cyprodynilu, fluopyramu, nikotyny, pendimetalinu, pentiopiradu i trifloksystrobiny w określonych produktach lub na ich powierzchni

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla pendimetalinu i trifloksystrobiny zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla cyprokonazolu, cyprodynilu, fluopyramu, nikotyny i pentiopiradu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do 8-hydroksychinoliny w załączniku II i III nie określono NDP ani nie włączono tej substancji do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, a zatem zastosowanie ma wartość wzorcowa wynosząca 0,01 mg/kg.

(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną 8-hydroksychinolinę na powierzchni pomidorów złożono wniosek, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obowiązującego NDP.

(3) Wniosek w tej samej sprawie dotyczący cyprokonazolu złożono w odniesieniu do nasion gorczycy i lnicznika właściwego. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący cyprodynilu złożono w odniesieniu do rzodkiewki i dyniowatych (z niejadalną skórką). Wniosek w tej samej sprawie dotyczący pendimetalinu złożono w odniesieniu do salsefii, selera korzeniowego, brukwi, rzepy, selera i naparów ziołowych (korzeni). Wniosek w tej samej sprawie dotyczący trifloksystrobiny złożono w odniesieniu do fasoli (w strąkach).

(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały ocenione przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania oceniające przekazano Komisji.

(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej „Urzędem”) dokonał oceny wniosków i sprawozdań oceniających, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w odpowiednich przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP (2). Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.

(6) W swoich uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania cyprokonazolu na powierzchni nasion gorczycy i lnicznika właściwego przedłożone dane są wystarczające jako podstawa określenia nowego NDP jedynie w przypadku stosowania w północnej części UE. W odniesieniu do stosowania pendimetalinu na powierzchni selera korzeniowego, brukwi, rzepy i selera Urząd stwierdził, że przedstawione dane nie są wystarczające jako podstawa określenia nowych NDP.

(7) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na wymienioną substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji danych uprawianych roślin i produktów, nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).

(8) W odniesieniu do pentiopiradu wnioskodawca przedłożył kolejne dane potwierdzające, że metabolizm tej substancji w uprawie genetycznie zmodyfikowanej jest porównywalny do metabolizmu występującego w przypadku konwencjonalnego odpowiednika takiej uprawy. W celu uniknięcia barier handlowych w odniesieniu do przywozu ziaren słonecznika, nasion rzepaku, ziaren soi i nasion bawełny konieczne jest ustanowienie wyższych NDP. Należy zatem określić nowe NDP dla tych produktów w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(9) Jeśli chodzi o fluopyram, rozporządzeniem (UE) nr 270/2012 (3) ustanowiono tymczasowe NDP tej substancji w kilku produktach, obowiązujące do dnia 31 grudnia 2013 r., w oczekiwaniu na przedłożenie dalszych danych dotyczących pozostałości. W dniu 17 grudnia 2012 r. przedmiotowe dane przedłożono Niemcom, państwu członkowskiemu odpowiedzialnemu za ocenę tej substancji. Aby zapewnić niezbędny czas na ocenę tych danych i przygotowanie sprawozdania oceniającego przez państwo odpowiedzialne za tę ocenę, na ocenę tego sprawozdania rzez Urząd oraz na podjęcie decyzji przez Komisję, należy przedłużyć ważność tych NDP do dwóch lat od daty opublikowania niniejszego rozporządzenia.

(10) Jeśli chodzi o nikotynę, rozporządzeniem (UE) nr 812/2011 (4) ustanowiono tymczasowe NDP tej substancji w odniesieniu do herbaty, naparów ziołowych, przypraw, róży dzikiej i świeżych ziół obowiązujące do dnia 14 sierpnia 2013 r., w oczekiwaniu na przedłożenie i ocenę nowych danych i informacji dotyczących naturalnego występowania lub tworzenia się nikotyny w przedmiotowych produktach. Komisję poinformowano o projekcie badawczym, prowadzonym w celu zbadania źródeł nikotyny obecnej we wspomnianych uprawach. Ze względu na spodziewany czas trwania badania oraz w celu zapewnienia niezbędnego czasu na podjęcie decyzji przez Komisję należy przedłużyć ważność tych NDP do trzech lat od daty opublikowania niniejszego rozporządzenia.

(11) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają odpowiednie wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.

(13) Ze względu pewność prawa przepisy dotyczące nikotyny należy stosować od dnia 15 sierpnia 2013 r.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Jednakże w przypadku nikotyny w róży dzikiej, numer kodu 0154050, świeżych ziół, numer kodu 0256000, herbaty, numer kodu 0610000, naparów ziołowych, numer kodu 0630000, oraz przypraw, numer kodu 0800000, niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 15 sierpnia 2013 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 października 2013 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący


(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.

(2) Sprawozdania naukowe EFSA są dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu:

„Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for 8-hydroxyquinoline in tomatoes” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowego NDP 8-hydroksychinoliny w pomidorach). Dziennik EFSA 2013; 11(5):3224. [20 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3224.

„Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for cyproconazole in mustard seed and gold of pleasure” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP cyprokonazolu w nasionach gorczycy i lniczniku właściwym). Dziennik EFSA 2013; 11(4):3194. [26 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3194.

„ Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for cyprodinil in radishes and cucurbits inedible peel” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP cyprodynilu w rzodkiewkach i dyniowatych z niejadalną skórką). Dziennik EFSA 2013; 11(4):3184. [24 s.].

doi:10.2903/j.efsa.2013.3184. „Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for pendimethalin in various crops” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowych NDP pendimetalinu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2013; 11(5):3217. [27 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3217.

„Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for trifloxystrobin in beans with pods” (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany dotychczasowego NDP trifloksystrobiny w fasoli w strąkach). Dziennik EFSA 2013; 11(4):3199. [24 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2013.3199.

(3) Dz.U. L 89 z 27.3.2012, s. 5.

(4) Dz.U. L 208 z 13.8.2011, s. 1.

Załącznik

Treść załącznika w formacie HTML do pobrania tutaj

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00