ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/1142
z dnia 27 lutego 2025 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi dotyczące polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów oraz szczegóły i metodykę w odniesieniu do treści ujawnianych informacji na temat konfliktów interesów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (1), w szczególności jego art. 72 ust. 5 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
| (1) | Wdrażając i utrzymując politykę i procedury identyfikowania konfliktów interesów, zapobiegania im, zarządzania nimi i ich ujawniania, o których mowa w art. 72 rozporządzenia (UE) 2023/1114, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni uwzględnić zasadę proporcjonalności w celu zapewnienia, aby polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów były wystarczające do osiągnięcia celów tego artykułu. Zgodnie z art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni uwzględnić również skalę, charakter i zakres świadczonych usług w zakresie kryptoaktywów. |
| (2) | W celu zapewnienia, aby polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów leżały w najlepszym interesie dostawców usług w zakresie kryptoaktywów i ich klientów, ta polityka i te procedury powinny obejmować sytuacje, które mogą wpływać lub mogą być postrzegane jako wpływające na zdolność dostawców usług w zakresie kryptoaktywów lub osób powiązanych z tymi dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów do obiektywnego i niezależnego wykonywania ich obowiązków lub zakresu odpowiedzialności w interesie klientów oraz na wyniki działalności podmiotu. |
| (3) | W przypadku gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów należy do grupy, należy również uwzględnić okoliczności związane z tym faktem. |
| (4) | Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, którzy są częścią grupy, powinni zatem odpowiednio reagować na sytuacje, które mogą prowadzić do konfliktu interesów ze względu na strukturę i działalność gospodarczą innych podmiotów w ramach grupy, do której należą ci dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów. W tym celu, w przypadku gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów świadczy, samodzielnie lub wraz z innymi podmiotami ze swojej grupy, wiele usług w zakresie kryptoaktywów i prowadzi powiązaną działalność, polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów powinny zapobiegać wszelkim nadużyciom wynikającym ze skoncentrowanej kontroli i zarządzania transakcjami z podmiotami powiązanymi, w tym transakcjami z udziałem przedsiębiorstw powiązanych. |
| (5) | Aby zapobiegać konfliktom interesów przynoszącym szkodę dostawcom usług w zakresie kryptoaktywów i ich klientom, polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów powinny zapewniać uważne monitorowanie sytuacji, w których osoby powiązane z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów pozostają w stosunkach osobistych, zawodowych lub politycznych z inną osobą. Takie stosunki mogą wpływać na obiektywny osąd dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów i osób powiązanych. Stosunki osobiste powinny obejmować stosunki między krewnymi lub powinowatymi lub stosunki społeczne, które nie ograniczają się do formalnego związku partnerskiego lub małżeństwa. Stosunki polityczne powinny obejmować członkostwo w partiach politycznych lub stosunki z urzędnikami administracji rządowej lub innymi funkcjonariuszami publicznymi. Stosunki zawodowe powinny obejmować stosunki w środowisku zawodowym, w tym w miejscu pracy lub w kontekście biznesowym. |
| (6) | Aby polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów były skuteczne, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni posiadać przejrzystą strukturę organizacyjną i zarządczą, która jest spójna z ich ogólną strategią i profilem ryzyka i która jest zrozumiała dla ich organu zarządzającego, podmiotów powiązanych, właściwych organów krajowych i klientów. |
| (7) | Należyte administrowanie i zarządzanie dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia zarówno funkcjonowania tych dostawców, jak i zaufania do rynków finansowych. Z tych powodów polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów powinny odnosić się do przypadków, w których konflikty interesów mogłyby utrudnić członkom organu zarządzającego podejmowanie obiektywnych i bezstronnych decyzji w najlepszym interesie dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów i jego klientów. |
| (8) | Potencjalne i faktyczne konflikty interesów, które dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów muszą uwzględniać zgodnie z art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny rzeczywiście lub potencjalnie wpływać na interesy klientów oraz na wyniki i sytuację dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów jako takiego, a tym samym pośrednio wpływać również na interesy klientów. |
| (9) | Aby zapewnić przejrzystość działań podejmowanych w celu ograniczenia wpływu zidentyfikowanych konfliktów interesów, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni spełniać wymogi dotyczące ujawniania konfliktów interesów określone w art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114. W celu zapewnienia, aby polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów spełniały swój cel, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów nie powinni jednak polegać na zwykłym ujawnianiu konfliktów interesów jako sposobie na ich rozwiązanie. W związku z tym powinni oni spełniać wymogi dotyczące ujawniania informacji, ale też zapewnić identyfikację konfliktów interesów, zapobieganie im i zarządzanie nimi. |
| (10) | Wynagrodzenie pracowników zaangażowanych w świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów na rzecz klientów może prowadzić do konfliktów interesów. Wprawdzie dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów mogą zasadniczo swobodnie określać swoją politykę wynagrodzeń, powinni jednak zapewnić, aby ich polityka i praktyki w zakresie wynagrodzeń nie powodowały konfliktów między interesami klientów a interesami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub osób powiązanych ani nie ograniczały zdolności osób powiązanych do wykonywania ich obowiązków i zadań w sposób niezależny i obiektywny. W celu zapewnienia skutecznego i spójnego stosowania wymogów dotyczących konfliktów interesów w obszarze wynagrodzeń pojęcie wynagrodzenia powinno obejmować wszystkie formy płatności oraz korzyści finansowe lub niefinansowe zapewniane bezpośrednio lub pośrednio przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów osobom mającym bezpośredni lub pośredni wpływ na usługi w zakresie kryptoaktywów świadczone przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów lub na ich normy zachowań w przedsiębiorstwie. Polityka wynagrodzeń wdrażana w kontekście polityki w zakresie konfliktów interesów powinna zapewniać, aby klienci byli traktowani sprawiedliwie, a ich interesy nie były naruszane przez praktyki w zakresie wynagrodzeń przyjęte przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów w perspektywie krótko-, średnio- lub długoterminowej. |
| (11) | Z myślą o odpowiednim wdrażaniu, utrzymywaniu i przeglądzie polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów ta polityka i procedury powinny zapewniać odpowiednie i wewnętrznie niezależne zasoby ludzkie na potrzeby zarządzania konfliktami interesów. Te zasoby ludzkie powinny również dysponować niezbędnymi umiejętnościami, wiedzą i doświadczeniem w zakresie konfliktów interesów. W związku z tym osoba odpowiedzialna za zarządzanie konfliktami interesów powinna mieć dostęp do odpowiedniego wewnętrznego kanału dokonywania zgłoszeń i powinna móc bezpośrednio podlegać temu kanałowi w ramach swojej funkcji zarządczej oraz, w stosownych przypadkach, w ramach swojej funkcji nadzorczej. |
| (12) | Aby umożliwić klientom podejmowanie świadomych decyzji, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni na bieżąco aktualizować ujawniane informacje na temat ogólnego charakteru i źródeł konfliktów interesów oraz działań podjętych w celu ograniczenia ich wpływu zgodnie z art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114. Takie ujawnianie informacji powinno uwzględniać różne rodzaje klientów, do których ujawniane informacje są kierowane, w tym fakt, że klienci ci mają różny poziom wiedzy i doświadczenia. |
| (13) | Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów często mogą działać w sposób zintegrowany pionowo lub w ścisłej współpracy z podmiotami powiązanymi lub podmiotami z tej samej grupy. Aby wyjaśnić klientom, w jakiej roli i w jakim charakterze działa dostawca usług w zakresie kryptoaktywów, ujawniane informacje, o których mowa w art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny zawierać wystarczająco szczegółowy, konkretny i jasny opis sytuacji, które prowadzą lub mogą prowadzić do konfliktów interesów. Informacje te są szczególnie istotne w sytuacjach, w których dostawca usług w zakresie kryptoaktywów reklamuje się jako podmiot zaangażowany w wymianę kryptoaktywów, ale właściwie wykonuje lub łączy wiele funkcji lub działań, w tym prowadzi platformę obrotu kryptoaktywami, pełni funkcję animatora rynku, oferuje obrót z depozytami zabezpieczającymi, ułatwia przechowywanie, rozliczanie, udzielanie i zaciąganie pożyczek oraz transakcje z użyciem środków własnych. Aby zapewnić ochronę inwestorów, klienci i potencjalni klienci powinni mieć dostęp do ujawnianych informacji, o których mowa w art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w języku, który znają. W związku z tym dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni udostępniać takie ujawniane informacje we wszystkich językach używanych przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów do sprzedawania jego usług lub do komunikowania się z klientami w danym państwie członkowskim. |
| (14) | Prawo Unii dotyczące ochrony danych, w szczególności rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (2), ma zastosowanie do przetwarzania danych osobowych przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, w tym informacji gromadzonych w ramach ich polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów. |
| (15) | Zgodnie z zasadą minimalizacji danych określoną w rozporządzeniu (UE) 2016/679 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni w swojej polityce i procedurach, o których mowa w art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, określić, które kategorie danych osobowych będą przetwarzać w celu identyfikacji konfliktów interesów, zapobiegania im i zarządzania nimi, uwzględniając skalę, charakter i zakres usług w zakresie kryptoaktywów oraz innej działalności oferowanej lub prowadzonej przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów i grupę, do której należy. |
| (16) | Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (3) skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który w dniu 17 lipca 2024 r. wydał swoją opinię, |
| (17) | Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, który opracowano w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego. |
| (18) | Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 (4), |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
| 1) | „osoba powiązana” oznacza dowolną z osób, o których mowa w art. 72 ust. 1 lit. a) pkt (i)-(iv) rozporządzenia (UE) 2023/1114; |
| 2) | „wynagrodzenie” oznacza każdą formę płatności lub innych korzyści finansowych lub niefinansowych zapewnianych bezpośrednio lub pośrednio przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów w związku ze świadczeniem usług w zakresie kryptoaktywów na rzecz klientów; |
| 3) | „grupa” oznacza grupę w rozumieniu art. 2 pkt 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE (5). |
Artykuł 2
Konflikty interesów potencjalnie szkodliwe dla dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów
1. W polityce i procedurach, o których mowa w art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, służących identyfikowaniu konfliktów interesów potencjalnie szkodliwych dla dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, zapobieganiu im, zarządzaniu nimi i ich ujawnianiu, określa się okoliczności, które mogą bezpośrednio lub pośrednio wpływać na obiektywność i bezstronność osób powiązanych w wykonywaniu ich obowiązków i zakresu odpowiedzialności. W takiej polityce i procedurach uwzględnia się co najmniej sytuacje lub stosunki, w przypadku których osoba powiązana:
| a) | ma interes gospodarczy w osobie, organie lub podmiocie, których interesy są sprzeczne z interesami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów; |
| b) | pozostaje w stosunkach z osobą, organem lub podmiotem, których interesy są sprzeczne z interesami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, które to stosunki mogą mieć charakter osobisty, zawodowy lub polityczny, lub w ciągu ostatnich trzech lat od dnia dokonania oceny pozostawała w takich stosunkach; |
| c) | wykonuje zadania lub działania lub powierzono jej obowiązki, które są sprzeczne z zadaniami, działaniami lub obowiązkami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, lub działa pod hierarchicznym nadzorem osoby odpowiedzialnej za funkcje lub zadania sprzeczne z funkcjami lub zadaniami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów. |
2. Na potrzeby identyfikowania osób, organów lub podmiotów mających interesy sprzeczne z interesami dostawców usług w zakresie kryptoaktywów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów biorą pod uwagę co najmniej to, czy dana osoba, organ lub podmiot:
| a) | może osiągnąć zysk finansowy finansową lub uniknąć straty finansowej kosztem dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów; |
| b) | ma interes w uzyskaniu konkretnego wyniku usługi w zakresie kryptoaktywów świadczonej przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów lub działania prowadzonego przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów, który to interes jest rozbieżny z interesem dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów w odniesieniu do tego wyniku; |
| c) | prowadzi taką samą działalność jak dostawca usług w zakresie kryptoaktywów lub jest klientem, konsultantem, doradcą, osobą upoważnioną, dostawcą usług outsourcingowych, dostawcą usług lub innym dostawcą (w tym podwykonawcą) dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów i istnieją możliwe do wykazania powody, by sądzić, że może istnieć konflikt interesów z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów. |
3. Do celów ust. 1 lit. a) dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów uwzględniają sytuacje, w których osoba powiązana, która jest członkiem organu zarządzającego, pracownikiem dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub akcjonariuszem lub udziałowcem posiadającym znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów:
| a) | posiada akcje, tokeny (w tym tokeny zarządzania), inne prawa własności lub członkostwo w tej osobie, organie lub podmiocie; |
| b) | posiada instrumenty dłużne tej osoby, organu lub podmiotu lub zawarła inne porozumienia w sprawie zobowiązań z tą osobą, organem lub podmiotem; |
| c) | zawarła jakąkolwiek formę postanowień umownych związanych z działalnością regulowaną rozporządzeniem (UE) 2023/1114 z tą osobą, organem lub podmiotem. |
Artykuł 3
Konflikty interesów potencjalnie szkodliwe dla klientów
Na potrzeby identyfikowania konfliktów interesów, które powstają podczas świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów i które mogą zaszkodzić interesom klientów, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów biorą pod uwagę to, czy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów lub jakakolwiek osoba powiązana:
| a) | mogą osiągnąć zysk finansowy, uniknąć straty finansowej lub uzyskać inną korzyść kosztem klienta; |
| b) | mają interes w określonym wyniku usługi w zakresie kryptoaktywów świadczonej na rzecz klienta lub transakcji przeprowadzanej w imieniu klienta, który to interes jest rozbieżny z interesem klienta w odniesieniu do tego wyniku; |
| c) | mają powód natury finansowej lub innej do tego, by przedkładać interes jednego klienta lub większej liczby klientów ponad interesy innego klienta; |
| d) | prowadzą taką samą działalność jak klient; |
| e) | otrzymują lub otrzymają od osoby innej niż dany klient, w związku z usługą świadczoną na rzecz tego klienta, zachętę w postaci korzyści pieniężnych lub niepieniężnych lub usług. |
Artykuł 4
Polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów, o których mowa w art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114
1. Politykę i procedury w zakresie konfliktów interesów sporządza się na piśmie i uwzględnia się w nich:
| a) | skalę, charakter i zakres usług w zakresie kryptoaktywów oraz innej działalności oferowanej lub prowadzonej przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów; |
| b) | w przypadku gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów jest członkiem grupy - wszelkie okoliczności, które mogą prowadzić do konfliktu interesów ze względu na strukturę i działalność gospodarczą innych podmiotów w ramach grupy. |
2. Za opracowanie, przyjęcie, wdrożenie tej polityki i procedur odpowiedzialny jest organ zarządzający dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów. Dokonuje on okresowej oceny i przeglądu ich skuteczności oraz eliminuje wszelkie niedociągnięcia w tym zakresie.
3. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ustanawiają skuteczne wewnętrzne kanały informowania i zapewniania pracownikom i członkom organu zarządzającego stałego dostępu do swojej polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów oraz zapewniają odpowiednie uaktualniane szkolenia na temat tej polityki i procedur w zakresie konfliktów interesów.
4. Polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów obejmują:
| a) | w odniesieniu do jakiejkolwiek usługi w zakresie kryptoaktywów lub działalności w zakresie kryptoaktywów świadczonej przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów lub prowadzonej w jego imieniu przez konsultanta, doradcę, osobę upoważnioną lub dostawcę usług outsourcingowych - opis okoliczności, które mogą prowadzić do konfliktu interesów, o którym mowa w art. 2 lub 3; |
| b) | procesy, które mają być stosowane w celu identyfikowania konfliktów interesów, o których mowa w art. 2 i 3, zapobiegania im, zarządzania nimi i ich ujawniania; |
| c) | wyraźne odniesienie do struktury organizacyjnej i zarządczej dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów. |
5. W polityce i procedurach w zakresie konfliktów interesów uwzględnia się ryzyko naruszenia interesów co najmniej jednego klienta lub interesów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów.
6. Procesy, o których mowa w art. 4 ust. 4 lit. b), obejmują co najmniej następujące elementy:
| a) | środki pozwalające niezwłocznie dokonywać zgłoszeń i informować za pośrednictwem wyznaczonego wewnętrznego kanału dokonywania zgłoszeń o wszelkich kwestiach, które mogą prowadzić lub doprowadziły do konfliktu interesów; |
| b) | środki zapobiegania wymianie informacji lub kontrolowania takiej wymiany między osobami powiązanymi, które uczestniczą w działalności związanej z ryzykiem wystąpienia konfliktu interesów, w przypadku gdy taka wymiana informacji może zaszkodzić interesom jednego klienta lub większej ich liczby; |
| c) | oddzielny wewnętrzny nadzór nad osobami powiązanymi, które w ramach swoich podstawowych zadań prowadzą działalność w imieniu klientów lub świadczą usługi na rzecz klientów, których interesy mogą kolidować ze sobą lub z interesami dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów; |
| d) | usunięcie wszelkich bezpośrednich powiązań między wynagrodzeniem wypłacanym pracownikom dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, osobom upoważnionym, dostawcom usług outsourcingowych, podwykonawcom lub członkom organu zarządzającego, które to osoby wykonują głównie jeden typ działalności, a wynagrodzeniem innych zaangażowanych pracowników, osób upoważnionych, dostawców usług outsourcingowych, podwykonawców lub członków organu zarządzającego dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, które to osoby wykonują głównie inny typ działalności, lub dochodami generowanymi przez takie inne osoby, w przypadku gdy istnieją możliwe do wykazania powody, by sądzić, że w związku z tymi dwoma rodzajami działalności może powstać konflikt interesów; |
| e) | środki mające na celu zapewnienie, aby osoby powiązane, które prowadzą inną działalność gospodarczą związaną z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów, nie miały niewłaściwego wpływu u dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów w odniesieniu do tej działalności; |
| f) | środki pozwalające wyeliminować lub ograniczyć równoczesne bądź następujące po sobie przypadki uczestniczenia osoby powiązanej w osobnych usługach w zakresie kryptoaktywów lub osobnej działalności w zakresie kryptoaktywów, gdy uczestnictwo takie może negatywnie wpłynąć na właściwe zarządzanie konfliktami interesów; |
| g) | środki zapewniające powierzenie sprzecznych działań lub transakcji różnym osobom; |
| h) | środki mające na celu ustalenie odpowiedzialności członków organu zarządzającego za informowanie innych członków o wszelkich kwestiach, w przypadku których członek organu zarządzającego znajduje się lub może znaleźć się w sytuacji konfliktu interesów, oraz umożliwienie wstrzymania się od głosu w każdej takiej kwestii; |
| i) | środki zapobiegające zajmowaniu przez członków organu zarządzającego stanowisk kierowniczych u konkurujących dostawców usług w zakresie kryptoaktywów spoza tej samej grupy; |
| j) | środki zapobiegania wymianie informacji lub kontrolowania takiej wymiany między osobami powiązanymi, które uczestniczą w działalności związanej z ryzykiem wystąpienia konfliktu interesów, w przypadku gdy taka wymiana informacji może mieć wpływ na wykonywanie obowiązków takiej osoby powiązanej wobec dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów. |
7. Dostawca usług w zakresie kryptoaktywów zapewnia, aby polityka i procedury, o których mowa w ust. 3 lit. b), dawały wystarczającą pewność, że ryzyko naruszenia interesów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub jego klientów zostanie wyeliminowane lub że jego wpływ zostanie odpowiednio ograniczony.
8. Polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów zapewniają, aby dostawca usług w zakresie kryptoaktywów przeznaczył odpowiednie zasoby, w tym odpowiednie i niezależne zasoby ludzkie, na ich wdrożenie, utrzymanie i przegląd, w tym na wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za identyfikowanie konfliktów interesów, zapobieganie im, zarządzanie nimi i ich ujawnianie.
Osoba ta musi posiadać uprawnienia niezbędne do należytego i niezależnego wykonywania swoich obowiązków oraz podlega bezpośrednio organowi zarządzającemu.
W przypadku powierzenia tej osobie innych ról lub funkcji muszą one być odpowiednie, biorąc pod uwagę skalę, charakter i zakres usług w zakresie kryptoaktywów oraz innej działalności dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, oraz nie mogą zagrażać niezależności i obiektywizmowi tej osoby.
W polityce i procedurach w zakresie konfliktów interesów określa się umiejętności, wiedzę i doświadczenie niezbędne pracownikom odpowiedzialnym za pełnienie obowiązków, o których mowa w akapicie pierwszym, oraz zapewnia takim pracownikom dostęp do wszystkich informacji istotnych dla wykonywania ich obowiązków.
Artykuł 5
Polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów w kontekście wynagrodzeń
1. W swojej polityce i procedurach w zakresie konfliktów interesów, o których to polityce i procedurach mowa w art. 72 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów określają i wdrażają politykę i procedury w zakresie wynagrodzeń z uwzględnieniem interesów wszystkich swoich klientów.
2. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów zapewniają, aby polityka i procedury w zakresie wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1:
| a) | nie powodowały konfliktu interesów ani nie stwarzały zachęt, które mogą skłaniać osoby, do których ta polityka i procedury mają zastosowanie, do faworyzowania własnych interesów lub interesów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów z potencjalną szkodą dla jakiegokolwiek klienta lub które mogą skłaniać te osoby do faworyzowania własnych interesów ze szkodą dla dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów; |
| b) | odpowiednio ograniczały wpływ konfliktów interesów, które mogą być spowodowane przyznaniem wynagrodzenia zmiennego oraz leżącymi u jego podstaw kluczowymi wskaźnikami skuteczności działania i mechanizmami dostosowania ryzyka, w tym wypłatą instrumentów pracownikom lub członkom organu zarządzającego w ramach wynagrodzenia zmiennego lub stałego. |
3. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów zapewniają, aby ich polityka i procedury w zakresie wynagrodzeń, o których mowa w ust. 1, miały zastosowanie do wszystkich następujących osób:
| a) | ich pracowników i wszelkich innych osób fizycznych, z których usług korzysta dostawca usług w zakresie kryptoaktywów i które znajdują się pod kontrolą dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów oraz które są zaangażowane w świadczenie usług w zakresie kryptoaktywów przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów; |
| b) | członków ich organu zarządzającego; |
| c) | każdej osoby fizycznej bezpośrednio zaangażowanej w świadczenie usług na rzecz dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów na podstawie umowy outsourcingu do celów świadczenia usług w zakresie kryptoaktywów przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów. |
4. Procedury, polityka i ustalenia dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów dotyczące wynagrodzeń mają zastosowanie do osób, o których mowa w ust. 3, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na usługi w zakresie kryptoaktywów świadczone przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów lub na ich normy zachowań w przedsiębiorstwie, niezależnie od rodzaju klientów, oraz w zakresie, w jakim wynagrodzenie takich osób i inne odpowiednie zachęty mogą prowadzić do konfliktu interesów, który zachęca je do działania wbrew interesom któregokolwiek z klientów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub do faworyzowania swoich własnych interesów ze szkodą dla dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów.
Artykuł 6
Polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów w kontekście transakcji osobistych
1. Polityka i procedury w zakresie konfliktów interesów zapewniają, aby transakcje skutkujące pozycją w kryptoaktywie lub ekspozycją na kryptoaktywo, przeprowadzane przez osobę powiązaną lub w jej imieniu, podlegały ścisłej kontroli i monitorowaniu, o ile spełnione jest przynajmniej jedno z następujących kryteriów:
| a) | działanie osoby powiązanej wykracza poza zakres działań wykonywanych przez nią w ramach jej obowiązków zawodowych; |
| b) | transakcję przeprowadza się na rachunek jednej z następujących osób:
|
Do celów akapitu pierwszego lit. b) pkt (ii) osoba, z którą osobę powiązaną łączą więzi rodzinne, oznacza dowolną spośród następujących osób:
| a) | współmałżonka osoby powiązanej lub jej partnera traktowanego według prawa danego kraju na równi ze współmałżonkiem; |
| b) | dziecko lub przybrane dziecko będące na utrzymaniu osoby powiązanej; |
| c) | jakiegokolwiek członka rodziny osoby powiązanej, który zamieszkiwał z nią w jednym gospodarstwie domowym przez co najmniej 1 rok w ciągu 5 lat poprzedzających datę danej transakcji osobistej. |
2. W odniesieniu do transakcji, o których mowa w ust. 1, w tej polityce i procedurach zapewnia się, aby:
| a) | w odniesieniu do decyzji o dokonaniu takich transakcji:
|
| b) | określono procesy decyzyjne dotyczące dokonywania tych transakcji oraz ustanowiono progi, wyrażone jako wolumen transakcji, powyżej których taka transakcja wymaga zatwierdzenia przez organ zarządzający; |
| c) | pracownicy i członkowie organu zarządzającego znali przepisy mające zastosowanie do tych transakcji oraz środki ustanowione w odniesieniu do tych transakcji przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów; |
| d) | dostawca usług w zakresie kryptoaktywów został niezwłocznie poinformowany o każdej z tych transakcji; |
| e) | prowadzony był rejestr transakcji zidentyfikowanych lub zgłoszonych dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, z wyszczególnieniem daty i godziny transakcji, warunków, wolumenu transakcji, kontrahenta oraz wszelkich zezwoleń lub zakazów związanych z daną transakcją. |
Artykuł 7
Ujawnianie przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów informacji, o których mowa w art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114
1. Informacje ujawniane zgodnie z art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114 zawierają szczegółowy, konkretny i jasny opis:
| a) | usług, działalności lub okoliczności, które powodują lub mogą powodować konflikty interesów, o których mowa w art. 2 ust. 1 i art. 3 ust. 1, w tym opis roli i charakteru, w jakich działa dostawca usług w zakresie kryptoaktywów, świadcząc usługę w zakresie kryptoaktywów na rzecz klienta; |
| b) | charakteru zidentyfikowanych konfliktów interesów; |
| c) | ryzyka zidentyfikowanego w odniesieniu do konfliktów interesów, o których mowa w art. 2 ust. 1 i art. 3 ust. 1; |
| d) | działań i środków podjętych w celu ograniczenia wpływu zidentyfikowanych konfliktów interesów. |
2. Ujawniania informacji, o którym mowa w ust. 1, nie uznaje się za wystarczający sposób zarządzania konfliktami interesów i ograniczania ich wpływu.
3. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów stale udostępniają swoim klientom informacje, o których mowa w ust. 1, w widocznym miejscu w swojej witrynie internetowej oraz w formatach dostępnych na każdym urządzeniu, za pomocą którego usługa w zakresie kryptoaktywów jest świadczona na rzecz klienta. W przypadku gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów ujawnia takie informacje na odpowiednim urządzeniu, zamieszcza również link do tych samych informacji ujawnionych w jego witrynie internetowej.
4. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów stale aktualizują informacje, o których mowa w art. 72 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
5. Do celów ujawniania informacji, o którym mowa w ust. 2, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów prowadzą aktualny rejestr wszystkich sytuacji powodujących faktyczne i potencjalne konflikty interesów, w tym rejestr odnośnych usług lub działalności w zakresie kryptoaktywów, oraz działań podejmowanych w celu zapobiegania takim konfliktom lub zarządzania nimi w odpowiednich sytuacjach. Rejestry te przechowuje się przez okres pięciu lat.
6. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ujawniają te informacje we wszystkich językach używanych przez nich do sprzedawania swoich usług i komunikowania się ze swoimi klientami w danym państwie członkowskim.
Artykuł 8
Dodatkowe wymogi dotyczące plasowania
1. Na potrzeby identyfikowania rodzajów konfliktów interesów, do jakich dochodzi, gdy dostawca usług w zakresie kryptoaktywów świadczy usługi plasowania, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów uwzględniają, bez uszczerbku dla art. 79 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, następujące sytuacje:
| a) | dostawca usług w zakresie kryptoaktywów oferuje również usługi wyceny w odniesieniu do oferty kryptoaktywów; |
| b) | dostawca usług w zakresie kryptoaktywów oferuje również usługi wykonywania zleceń związanych z kryptoaktywami w imieniu klientów i usługi badawcze; |
| c) | dostawca usług w zakresie kryptoaktywów dokonuje plasowania kryptoaktywów, których emitentem jest on sam lub podmiot należący do jego grupy. |
2. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów ustanawiają, wdrażają i utrzymują wewnętrzne rozwiązania służące jednoczesnemu zapewnieniu:
| a) | aby wycena oferty nie promowała interesów innych klientów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub własnych interesów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów w sposób, który może kolidować z interesami klienta będącego emitentem; |
| b) | aby wycena oferty nie promowała interesów klienta będącego emitentem, własnych interesów dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub interesów osoby powiązanej w sposób, który może kolidować z interesami innych klientów; |
| c) | zapobiegania sytuacji, w której osoby odpowiedzialne za świadczenie usług na rzecz klientów inwestycyjnych dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub za podejmowanie decyzji, które produkty należy umieścić w wykazie produktów oferowanych lub rekomendowanych przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów, są bezpośrednio zaangażowane w podejmowanie decyzji w sprawie wyceny na rzecz klienta będącego emitentem; |
| d) | zapobiegania sytuacji, w której osoby odpowiedzialne za świadczenie usług na rzecz klientów inwestycyjnych dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów są bezpośrednio zaangażowane w podejmowanie decyzji na temat rekomendacji wydawanych klientowi będącemu emitentem w sprawie alokacji; |
| e) | uniemożliwienia wykonywania praw do stakingu bez uprzedniej zgody klienta inwestycyjnego. |
3. Dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów posiadają scentralizowaną procedurę identyfikacji wszystkich swoich operacji plasowania, w tym daty, w której dostawca usług w zakresie kryptoaktywów został poinformowany o potencjalnych operacjach plasowania.
Artykuł 9
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 lutego 2025 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/34/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
