Ochrona tajemnicy przedsiębiorcy a dostęp do informacji publicznej
Przedmiotem wniosków o udostępnienie informacji publicznej coraz częściej stają się dokumenty, które nie tylko wskazują na sposób realizacji zadań publicznych czy wydatkowanie środków publicznych, ale zawierają również informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorcy. Pochopne przekazanie takich dokumentów może powodować nawet odpowiedzialność odszkodowawczą organu.
Instytucja dostępu do informacji publicznej ma służyć umożliwieniu kontroli działalności władz publicznych. W praktyce wykorzystywana jest jednak również do innych celów. W świetle art. 2 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.d.i.p.), od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego, uzasadniającego udostępnienie tej informacji.
Z ORZECZNICTWA
Organ udostępniający informacje nie jest uprawniony do badania celu pozyskania informacji, a jedynym wyjątkiem od tej zasady jest badanie celu przy udostępnianiu tzw. informacji publicznej przetworzonej.
Wyrok WSA w Warszawie z 6 marca 2014 r., sygn. akt II SAB/Wa 677/13
W konsekwencji, w przypadku informacji publicznej prostej (tj. takiej, jakiej udostępnienie nie wymaga od organu znacznego zaangażowania organizacyjnego i czasowego dla przygotowania informacji) konieczne będzie jej udostępnienie, nawet jeśli wnioskodawca zmierza do pozyskania informacji potrzebnych mu wyłącznie do celów osobistych lub gospodarczych. Nie można zatem wykluczyć sytuacji, w której o informację publiczną zwróci się podmiot prowadzący działalność gospodarczą wyłącznie po to, aby pozyskaną informację wykorzystać do uzyskania przewagi nad innym przedsiębiorcą prowadzącym działalność konkurencyjną.
