Rozliczenia bezgotówkowe w jednostce sektora finansów publicznych
Z początkiem kwietnia br. został uruchomiony „Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej” realizowany przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową. Program ten jest skierowany do urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych. Wprowadza możliwość bezgotówkowego dokonywania opłat za czynności administracyjne z wykorzystaniem terminali płatniczych POS i usługi WebPOS Paybynet (płatność mobilna - płatność telefonem), w które to urzędy będą wyposażone bezkosztowo. Docelowo program ma objąć wszystkie urzędy w Polsce. Planuje się również wdrożenie do programu Policji i udostępnienia możliwości opłacania mandatów w terminalach POS.
Rozbudowanie infrastruktury płatniczej i sieci akceptacji kart płatniczych pomoże zwiększyć popularność płatności elektronicznych i zredukować płatności gotówkowe w urzędach administracji publicznej. Dzięki możliwości skorzystania z terminali płatniczych lub z usługi WebPOS Paybynet sprawę w urzędzie będzie można załatwić szybciej, sprawniej i bez dodatkowego wyjścia do kasy urzędu lub banku.
Wprowadzenie do urzędów terminali płatniczych POS i usługi WebPOS Paybynet stanowić będzie ogromną zmianę dla administracji, przede wszystkim dlatego, że rozliczenia bezgotówkowe będą wprowadzone do małych miast i wsi.
ZAPAMIĘTAJ!
Płatności kartą w urzędach mają być bezpłatne zarówno dla klientów, jak i dla urzędu. Opłaty za terminale i prowizje za przeprowadzone transakcje uiszczać będzie Ministerstwo Rozwoju oraz KIR.
Obrót gotówkowy i bezgotówkowy - regulacje prawne
Wykonywanie zadań budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządu terytorialnego wymaga gromadzenia i wydatkowania środków pieniężnych oraz przeprowadzania rozliczeń pieniężnych. Rozliczenia pieniężne w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych przeprowadzane są zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej.
