Gmina może wspierać uzdolnionych uczniów, ale na własny koszt
Udzielanie pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym (stypendia sportowe i za wyniki w nauce) należy do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Jednak, w odróżnieniu od świadczeń socjalnych, pomoc motywacyjną samorządy muszą finansować z dochodów własnych. Na ten cel nie otrzymują bowiem ani dotacji, ani żadnego innego wsparcia ze strony państwa.
Stypendium za wyniki w nauce lub osiągnięcia sportowe jest świadczeniem służącym wspieraniu edukacji uczniów zdolnych, a więc o charakterze motywacyjnym. Udziela się go fakultatywnie, biorąc pod uwagę możliwości finansowe i dokonaną ocenę osiągnięć. Do udzielania szkolnego stypendium motywacyjnego ustawa upoważnia zarówno szkoły publiczne, jak i niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych. Zasady przyznawania stypendiów za wyniki w nauce oraz za osiągnięcia sportowe regulują przepisy ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: u.s.o.), w szczególności zaś jej art. 90g ust. 1–12 oraz art. 90s ust. 1. Z brzmienia tego ostatniego przepisu wynika wprost, że stypendia za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe są finansowane z dochodów jednostek samorządu terytorialnego (JST). Natomiast ich przyznawaniem zajmuje się dyrektor danej szkoły „w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący na ten cel w budżecie szkoły”. Decyzja w tej sprawie zapada zaś „po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej” (art. 90g ust. 11 u.s.o.).
