W 2018 roku radni nie dostaną podwyżek
Ustawa budżetowa na 2018 rok nie przewiduje podwyżki kwoty bazowej, stanowiącej podstawę obliczania diet przysługujących radnym gmin, powiatów i województw samorządowych. Tak jak w 2017 roku kwota ta (kwota bazowa dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe) będzie wynosiła 1789,42 zł. Oznacza to, że dieta radnego w maksymalnej wysokości nie będzie mogła przekroczyć 2684,13 zł.
Oczywiście to, w jakiej wysokości radni poszczególnych gmin otrzymują diety, nie zależy wprost od ustaleń zawartych w ustawie budżetowej. Jak bowiem wynika z przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), przysługują one radnym na zasadach ustalonych przez radę gminy (art. 25 ust. 4 u.s.g.). Analogiczne przepisy zostały zawarte w ustawie z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (dalej: u.s.p.). Natomiast ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (dalej: u.s.w.) nie zawiera przepisu, który wyraźnie wskazywałby kompetencję sejmiku do ustalania zasad wypłacania przysługujących radnym diet (por. art. 24 u.s.w.). Jednak o tym, że kompetencja taka sejmikowi przynależy, przesądził NSA, który w uchwale siedmiu sędziów podjętej 19 czerwca 2000 r. (sygn. akt OPS 10/00) wyraźnie wskazał, że „sejmik województwa może określać zasady dotyczące wysokości i trybu wypłacania radnym zwrotu kosztów podróży służbowych”. Sąd wyjaśnił także, że pominięcie w art. 24 u.s.w. sformułowania „na zasadach ustalonych przez sejmik” stanowiło jedynie niedopatrzenie ustawodawcy. W dalszej części artykułu będę posługiwał się przykładem gmin, zaznaczając - tam, gdzie to konieczne - odrębności wynikające z przepisów u.s.p. i u.s.w.
