Obowiązek informowania kierownika jednostki o zmianach w planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego
Czy burmistrz w ramach kontroli zarządczej (w zakresie kontroli gospodarki finansowej) może aktem wykonawczym (zarządzeniem) określić termin i formę dla samorządowego zakładu budżetowego, aby kierownik informował zarząd (burmistrza) np. w terminie 7 dni o wszystkich zmianach w planie finansowym zakładu, dokonanych przesunięciach między paragrafami w planie wydatków zakładu oraz zwiększeniach w planie przychodów zakładu? Czy w takim przypadku można powołać się na któryś przepis z ustawy o finansach publicznych lub rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych - np. § 41, zgodnie z którym kierownik samorządowego zakładu budżetowego może dokonywać zmian w planie finansowym zakładu w ciągu roku budżetowego?
Kontrola zarządcza to termin normatywny określony w art. 68 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Wcześniejsza regulacja ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych mówiła o kontroli finansowej dotyczącej procesów związanych z gromadzeniem i dysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem. Ustawa wyznaczała również zakres przedmiotowy takiej kontroli. Przepisy nakładały także na kierownika jednostki sektora finansów publicznych obowiązek ustalenia w formie pisemnej procedur kontroli finansowej z uwzględnieniem standardów kontroli wewnętrznej i audytu finansowego ogłoszonych w formie komunikatu przez Ministra Finansów.
