Bezpośrednie stosowanie przepisów Konstytucji przez organy administracji publicznej
Konstytucja, będąc ustawą - aktem normatywnym, musi być stosowana przez wszystkie organy władzy publicznej i inne podmioty, które są adresatami zawartych w niej norm i zasad. Stosowanie Konstytucji to nie tylko zakaz podejmowania działań czy unormowań sprzecznych z Konstytucją, ale także obowiązek podejmowania działań i unormowań służących realizacji jej postanowień.
Art. 8 ust. 2 Konstytucji stanowi, że jej przepisy stosuje się bezpośrednio chyba że sama Konstytucja stanowi inaczej. Organ administracji publicznej w celu realizacji interesu publicznego powinien kierować się wartościami wspólnymi dla społeczeństwa, a w szczególności tymi o randze konstytucyjnej, takimi jak podstawowe prawa i wolności człowieka, czy zaufanie obywateli do organów władzy publicznej. Konstytucja, będąc ustawą - aktem normatywnym, musi być stosowana przez wszystkie organy władzy publicznej i inne podmioty, które są adresatami zawartych w niej norm i zasad. Stosowanie Konstytucji to nie tylko zakaz podejmowania działań czy unormowań sprzecznych z Konstytucją, ale także obowiązek podejmowania działań i unormowań służących realizacji jej postanowień. Konstytucję można stosować wprost, gdy jej przepisy są jasne i precyzyjne oraz nadają się do takiego stosowania. Można posługiwać się nią w połączeniu z inną normą ustawową w celu nadania jej właściwego znaczenia (tzw. współstosowanie Konstytucji może służyć: jako wzmocnienie przyjętej argumentacji przy stosowaniu konkretnej normy prawnej z konkretnej ustawy lub dokonaniu przez organ stosujący interpretacji przepisu ustawy przez pryzmat Konstytucji lub jego dostosowania do norm z niej wynikających). Wreszcie może ono polegać na modyfikacji lub odmowie stosowania przepisu w przypadku stwierdzenia konfliktu między normą konstytucyjną a szczegółowymi przepisami ustawowymi. Jednakże nie wszystkie powyżej wskazane sposoby stosowania Konstytucji są możliwe zarówno dla sądów, jak i dla organów administracji publicznej. O ile zgodnie z Konstytucją sądy podlegają Konstytucji i ustawom, co oznacza, że co do zasady mogą odmówić zastosowania przepisów np. rozporządzenia, gdy uznają jego niezgodność z Konstytucją (czy ustawą również - kwestia możliwości niezastosowania przepisów ustawy w przypadku uznania jej normy za niekonstytucyjną pozostaje poza zainteresowaniem niniejszej pracy), o tyle przecież zgodnie z art. 7 Konstytucji organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa (a prawo to nie tylko Konstytucja, ale również ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia oraz lokalnie akty prawa miejscowego - art. 87 Konstytucji).
