Jawność to nie tylko wstęp na posiedzenia i transmisje obrad
Zasady jawności działania organów władzy publicznej nie można sprowadzać jedynie do wstępu na posiedzenia organów kolegialnych czy transmisji ich obrad w internecie. Jawność to także pełny dostęp do informacji o ich działalności, dostępu do protokołów i innych wytworzonych przez władzę publiczną dokumentów.
Gminy swoje zadania mogą realizować zarówno samodzielnie, jak i wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. Przesądza o tym treść art. 10 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), który stanowi, że wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. Jedną z form takiej współpracy są związki międzygminne. Zasady ich tworzenia i działania uregulowane zostały w Rozdziale 7 u.s.g. zatytułowanym „Związki i porozumienia międzygminne”. Związek międzygminny jest podmiotem celowym. Jak wskazuje dr Kazimierz Bandarzewski (Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Warszawa 2013) celem związku międzygminnego jest wykonywanie zadań publicznych przekazanych przez tworzące go gminy. Przy czym pojęcie „wspólne” należy odnosić do wspólnego przekazania zadań związkowi, a nie do wykonywania tych zadań. Gmina - przekazując zadanie publiczne związkowi - nie powinna wykonywać go w takim zakresie, w jakim realizuje to związek - wyjaśnia ekspert. O utworzeniu związku decydują rady zainteresowanych gmin, podejmując w tej sprawie stosowne uchwały. Tak utworzony związek zyskuje podmiotowość prawną, a przekazane mu do wykonywania zadania umawiających się gmin realizuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (por. art. 65 u.s.g.). Natomiast z art. 67 u.s.g. wynika, że osobowość prawną związek międzygminny uzyskuje z chwilą opublikowania jego statutu we właściwym wojewódzkim dzienniku urzędowym.
