Specustawa mieszkaniowa – ochrona ładu przestrzennego w rękach gmin
Realizacja przedsięwzięć na podstawie przepisów specustawy mieszkaniowej daje dużą swobodę działań inwestorom. Ci nie muszą się specjalnie przejmować, np. czy na danym terenie istnieją jakieś plany miejscowe ani też ich treścią. Jej stosowanie spowoduje ryzyko jeszcze większego naruszenia wartości powiązanych z ładem przestrzennym. Dlatego dużo zależy od dobrych praktyk ze strony organów jednostek samorządu terytorialnego.
Ustawa z 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (dalej: specustawa) wzbudzała liczne kontrowersje już na etapie prac legislacyjnych. Samorządowcy podkreślali, że jej przepisy mogłyby znaleźć ograniczone zastosowanie na terenach już zurbanizowanych. Będących w dyspozycji np. PKP czy Poczty Polskiej, które w obowiązujących planach miejscowych były albo pominięte jako tereny zamknięte, albo uznane jako usługowe. Postulaty te udało się zrealizować jedynie częściowo.
Szeroki katalog inwestycji
Specustawa stwarza nowe podstawy dla realizacji inwestycji mieszkaniowych. Jako takie rozumie przedsięwzięcia obejmujące budowę, zmianę sposobu użytkowania lub przebudowę, w wyniku której powstanie:
