Środki z subwencji na uczniów niepełnosprawnych
Gmina jest organem prowadzącym dla dwóch małych szkół wiejskich z oddziałami ogólnodostępnymi. Zgodnie z przepisami art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych środki z subwencji naliczone na uczniów z wagami z tytułu niepełnosprawności zakwalifikowała do rozdziałów 80149, 80150, 80152. Zgodnie z opinią MEN szkoły wydatkują środki z powyższych rozdziałów na realizację zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, m.in. na wynagrodzenia dla zatrudnionego nauczyciela wspomagającego oraz pomocy nauczyciela, na zajęcia rewalidacyjne, pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zajęcia logopedyczne oraz pomoce dydaktyczne dla tych dzieci. Proszę o odpowiedź: 1) czy środki te można przeznaczyć również na dzieci, które nie posiadają orzeczeń a jedynie opinie, a szkoła musi zapewnić tym dzieciom wszelkiego rodzaju zajęcia wspomagające (logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, pomoc psychologiczno-pedagogiczną), 2) na co można jeszcze przeznaczyć te środki poza wynagrodzeniami dla specjalistów i zakupem pomocy dydaktycznych, 3) czy jeżeli szkoły wiedzą, że nie zostaną w pełni wykorzystane środki z rozdziałów 80149, 80150 i 80152, to można te środki przesunąć do rozdziału 80101, 80103, 80110?
Odpowiedź na pyt. 1
Ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych w przepisie art. 8 reguluje kwestie dotyczące środków finansowych przeznaczanych na kształcenie specjalne oraz organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Zgodnie z tym przepisem w roku budżetowym na realizację zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (dalej: ustawa – Prawo oświatowe), oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w ustawy – Prawo oświatowe, jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż kwota przewidziana w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach, prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, w zakresie tych zadań.
