Obowiązkowa wymiana kas rejestrujących w JST
Tylko do 31 grudnia 2018 r. do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób prywatnych przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być używane kasy rejestrujące przejęte po jednostkach organizacyjnych używających tych kas przed centralizacją rozliczeń VAT. W konsekwencji jednostki samorządu terytorialnego nadal używające takich kas muszą podjąć odpowiednie działania.
Centralizacja a kasy rejestrujące
Od 1 stycznia 2017 r. obowiązuje scentralizowany model rozliczania VAT. Wprowadzenie centralizacji rozliczeń spowodowało, że wyłącznie jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami VAT z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej przez ich jednostki organizacyjne i to bezpośrednio na nich ciążą określone przepisami VAT obowiązki, w tym obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących sprzedaży na rzecz osób prywatnych. Sprzedaż taka od 1 stycznia 2017 r. musi być ewidencjonowana w imieniu jednostek samorządu terytorialnego oraz, co do zasady, przy zastosowaniu kas rejestrujących przypisanych do tych jednostek. Do końca 2018 r. zasada ta nie obowiązuje jednak bezwzględnie. Z art. 8 ust. 1 ustawy z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o centralizacji) wynika bowiem tymczasowa możliwość ewidencjonowania przez jednostki samorządu terytorialnego sprzedaży na rzecz osób prywatnych przy zastosowaniu kas rejestrujących, za pomocą których ich jednostki organizacyjne rozpoczęły prowadzenie tej ewidencji, i które były przez nie wykorzystywane na dzień centralizacji rozliczeń VAT. Oznacza to, że w związku z centralizacją jednostki nie musiały od razu wymieniać kas. Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe (patrz: ).
