Nieprawidłowo prowadzona ewidencja gruntów i zaniechanie przeprowadzenia ich inwentaryzacji
: W urzędzie miejskim nie prowadzono księgowej ewidencji analitycznej i szczegółowej gruntów komunalnych. Na koncie 011 „Środki trwałe/0/Grunty” była podana wartość gruntów ogółem. W ciągu roku obrotowego nie ujmowano na tym koncie operacji nabycia i zbycia gruntów, mimo że operacje takie miały miejsce. Na koniec roku obrotowego pod datą 31 grudnia, z konta 011 „Środki trwałe/0/Grunty”, na podstawie dowodu wewnętrznego PK „Polecenie księgowania”, zdejmowano całą wartość gruntów i wprowadzano nową. Nowa wartość gruntów była wyliczana przez pracownika referatu gospodarki nieruchomościami. Wyliczenie polegało na tym, że powierzchnię ogólną gruntów podzielonych na trzy kategorie: rolne, mieszkaniowe i przemysłowe, mnożono przez aktualną w danym roku cenę 1 ha tych gruntów. Cena ta była ustalana jako średnia ważona z transakcji sprzedaży takich gruntów przez gminę w drodze przetargów w roku obrotowym, dla którego dokonywano wyliczenia. W jednostce nie przeprowadzano w ogóle inwentaryzacji gruntów metodą weryfikacji zapisów księgowych z dokumentacją. Wartość gruntów ogółem, ujęta na koncie 011 „Środki trwałe/0/Grunty”, była zamiast tego przepisywana w jednej pozycji do arkusza spisu z natury. Zarówno burmistrz, jak i skarbnik miasta w złożonych wyjaśnieniach stwierdzili, że przyjęty w jednostce sposób ewidencji stanowi „znaczące uproszczenie rachunkowości” i nie ma istotnego wpływu na prawidłowość prowadzonej ewidencji księgowej. Jeśli chodzi o brak inwentaryzacji gruntów - to przyjęli oni, że jej rolę pełni coroczne sporządzenie aktualnej wyceny gruntów przez pracownika referatu gospodarki nieruchomościami, sporządzane na podstawie aktualnych danych zawartych w ewidencji geodezyjnej nieruchomości.
