Czy opłaty za korzystanie z toalety publicznej stanowią dochód gminy
Uzyskiwane przez gminy dochody z tytułu opłat za korzystanie z szaletów publicznych niewątpliwie są dochodami gminy. Jednak sposób i procedury ich poboru rodzą wiele problemów - zwłaszcza przy zastosowaniu automatów wrzutowych. Często zadawane jest np. pytanie, czy odpłatne udostępnianie szaletu miejskiego przez gminę podlega opodatkowaniu VAT.
Coraz częściej samorządy inwestują w automatyczne toalety publiczne. Nie wymagają one obecności osoby, która pobierałaby opłatę za udostępnienie toalety. Niewątpliwie jest to inwestycja przynosząca korzyść obopólną - zarówno korzystającym, jak i gminom. Opłaty w tego typu szaletach są pobierane za pomocą specjalnego wrzutnika monet lub czytnika kart magnetycznych/zbliżeniowych. Najczęściej są to wolno stojące, samoobsługowe, jednokabinowe toalety. Często można je już spotkać zwłaszcza w tych gminach, które przyjmują wielu turystów bądź zwiedzających.
WAŻNE Obowiązek budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami szaletów publicznych wynika wprost z art. 3 ust. 2 pkt 2 lit. d ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Opłaty pobierane za udostępnianie szaletu miejskiego stanowią dochód własny gminy, o którym mowa w art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. |
