Zwolnienie sekretarza gminy ze względu na współpracę z poprzednim burmistrzem
Stanowisko sekretarza jest obligatoryjnym stanowiskiem pracy w urzędzie gminy, starostwie powiatowym i urzędzie marszałkowskim. Podstawą zatrudnienia sekretarza jest umowa o pracę. Nawiązuje ją w imieniu pracodawcy kierownik urzędu (wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta powiatowy lub marszałek województwa).
Osoba zatrudniona na stanowisku sekretarza ma z założenia być swoistym pierwszym urzędnikiem w gminie (powiecie, województwie). Wynika to zarówno z pragmatyki samorządowej (art. 5 ust. 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych; dalej: ustawa o pracownikach samorządowych), jak i z przepisów ustrojowych. Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu swojemu zastępcy lub sekretarzowi gminy.
