Kasy on-line w jednostkach budżetowych
W przypadku gdy jednostki samorządu terytorialnego dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, mają obowiązek fiskalizacji obrotów za pomocą kas rejestrujących. Zgodnie z najnowszymi zmianami w obowiązujących przepisach, wkrótce będą musiały ewidencjonować obroty za pomocą kas on-line. Choć stosowne regulacje dotyczące tej problematyki wchodzą w życie z dniem 1 maja 2019 r., to stosowanie nowych kas stanie się obowiązkowe dopiero za kilka lat.
Celem wprowadzenia kas on-line jest przede wszystkim zmniejszenie szarej strefy i sprawowanie większej kontroli nad podatnikami. Mimo że uczciwi podatnicy powinni cieszyć się z tego rodzaju zmian, bo zmniejszą nieuczciwą konkurencję, to jednak będą one dla nich oznaczały konieczność wymiany kas wiążącą się z określonymi nakładami czasu i pieniędzy.
Obowiązek stosowania kas fiskalnych wynika przede wszystkim z art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego (po nowelizacji: ewidencję sprzedaży) przy zastosowaniu kas rejestrujących. Oznacza to, że w przypadku, gdy jednostka dokonuje sprzedaży na rzecz takich podmiotów, musi stosować kasę rejestrującą. Na przestrzeni lat kasy fiskalne przeszły ciekawą ewolucję - na początku królowały kasy z papierowym zapisem kopii, obecnie zasadą jest używanie kas z zapisem elektronicznym, a już w niedalekiej przyszłości trzeba będzie stosować kasy on-line.
