Kompetencje rady gminy do określenia w uchwale zasad udzielania pożyczek
Gmina (rada gminy) ma zamiar podjąć uchwałę w sprawie zasad udzielania pożyczek (względnie kredytów) dla różnych instytucji organizacyjnych (pozarządowych) oraz dla wspólnot mieszkaniowych (spółdzielni mieszkaniowych) zlokalizowanych na terenie tej gminy. Jeśli chodzi o pierwszego typu podmioty, to podstawa prawna do udzielania pożyczek przez jednostki samorządu terytorialnego wynika z art. 5 ust. 8 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tamże bowiem wskazano, że jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać pożyczek, gwarancji oraz poręczeń organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy na realizację zadań w sferze pożytku publicznego, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Problem w tym, że w ramach struktury organizacyjnej gminy to rada gminy upatruje swojej właściwości do podjęcia takiej uchwały zarówno w przepisach ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), jak i ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). W odniesieniu do pierwszej z ustaw rada gminy zamierza powołać się m.in. na art. 2 ust. 1, art. 6 i 7, art. 18 ust. 1 i ust. 2 pkt 9 lit. i, art. 51 ust. 1. W drugiej z ustaw planuje oprzeć się na przepisach art. 262. Wydaje się jednak, że podjęcie przez organ stanowiący gminy takiej uchwały nie będzie miało umocowania prawnego w obowiązujących regulacjach prawnych ww. ustaw. Jednakże ocena proponowanej inicjatywy uchwałodawczej wymaga wnikliwego odniesienia się do wielu przepisów prawnych rozproszonych w ww. aktach normatywnych oraz dodatkowo analizy w kontekście naczelnych zasad rządzących funkcjonowaniem organów administracji publicznej, wynikających z Konstytucji RP.
