Wprowadzenie kas rejestrujących online w jednostkach samorządu
Od 1 maja 2019 r. sprzedaż na rzecz osób prywatnych powinna być co do zasady ewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących posiadających wbudowaną funkcjonalność umożliwiającą połączenie i przesyłanie informacji między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas. Są to tzw. kasy online. Obowiązek ten dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego oraz ich jednostek organizacyjnych.
Wejście w życie tego obowiązku (nowe brzmienie art. 111 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług; dalej: ustawa o VAT) nie wyłączyło od razu możliwości dalszego używania przez jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki organizacyjne dotychczas stosowanych kas rejestrujących. Czyli kas z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii. Stopniowo jednak możliwość ta będzie ograniczana.
Trzy sposoby ograniczania użycia dotychczasowych kas
- ograniczana będzie dostępność kas z kopią papierową oraz kas z elektronicznym zapisem kopii. Przepisy art. 145a ust. 7 ust. 7 ustawy o VAT oraz art. 8 ustawy z 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (dalej: ustawa nowelizująca) przewidują bowiem stopniowe wyłączanie możliwości wprowadzania do obrotu takich kas rejestrujących.
