Czas na ocenę wykonania budżetu w 2018 roku
Nieudzielenie absolutorium wójtowi jest równoznaczne z podjęciem inicjatywy w sprawie przeprowadzenia referendum odwoławczego. W powiecie i województwie samorządowym uchwała taka jest tożsama z wnioskiem o odwołanie zarządu.
Udzielanie absolutorium wójtowi, a w powiecie i województwie zarządowi, należy do wyłącznej właściwości rady (sejmiku). Wynika to zarówno z przepisów ustawy o finansach publicznych, jak i samorządowych ustaw ustrojowych: o samorządzie gminnym; o samorządzie powiatowym oraz o samorządzie województwa. Z przepisów tych wynika, że uchwałę w sprawie absolutorium organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady (sejmiku). Jednak zanim taka uchwała zapadnie, organ stanowiący powinien zapoznać się z określonymi dokumentami zawierającymi informacje o przebiegu wykonania budżetu, wraz z opiniami o rzetelności i prawidłowości sporządzenia tych dokumentów.
Zanim zapadnie uchwała
Uchwałę w sprawie absolutorium rada (sejmik) podejmuje do 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym. Przed podjęciem uchwały w sprawie absolutorium rada (sejmik) mają obowiązek zapoznać się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, sprawozdaniem finansowym, opinią biegłego rewidenta z badania sprawozdania finansowego, opinią regionalnej izby obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu oraz informacją o stanie mienia JST, a także ze stanowiskiem komisji rewizyjnej będącym faktycznie wnioskiem w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi.
