Kompetencje rady gminy w zakresie zasad wypłaty odszkodowań dla właścicieli za nieudostępnienie lokalu socjalnego
Gmina (rada gminy) ma zamiar podjąć uchwałę w sprawie ustalenia zasad wypłaty odszkodowań na rzecz osób fizycznych (właścicieli nieruchomości) przez gminę - za lokalu socjalnego osobom do tego uprawnionym na podstawie wyroku sądowego. Jako podstawę prawną uchwały proponuje się m.in. art. 18 ust. 1 i 2 pkt 15 i art. 51 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) oraz art. 18 ust. 5 ustawy z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (dalej: ustawa o ochronie praw lokatorów). W ramach uchwały mają być ujęte zasady wypłaty odszkodowań z budżetu gminy - zarówno na podstawie ugód sądowych, jak i pozasądowych, w tym cała procedura składania wniosków, rozpatrywania, podejmowania decyzji, itp. Jakkolwiek może to być zamierzenie słuszne z punktu widzenia interesów samej gminy, to jednak nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa, a w szczególności w tych przywołanych przez radę gminy. Można jednak znaleźć pewne alternatywne rozwiązanie prawne, które umożliwi prawdopodobnie realizację ww. odszkodowań, a będzie to możliwe w oparciu o akt prawny (zarządzenie) wydany przez organ wykonawczy gminy, czyli wójta gminy.
