Czy rada gminy może wprowadzić do WPF nową inwestycję gminną bez inicjatywy i zgody wójta gminy
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Rada gminy ma zamiar podjąć uchwałę o zmianie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej. Jako podstawę prawną podaje m.in. art. 18 i art. 51 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym) oraz art. 230 ust. 6 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp). Problemem jest jednak to, że radni chcą wprowadzić do projektu wójta gminy - uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej - własne zamierzenie inwestycyjne (przedsięwzięcie) w postaci remontu drogi gminnej. Takie zadanie nie wynika jednak ze wspomnianego projektu, czyli jest poza inicjatywą wójta, a nawet wbrew jego woli. Jakkolwiek może to być zamierzenie słuszne z punktu widzenia interesów samej gminy, to jednak nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa, a w szczególności w przywołanych regulacjach.
KOMENTARZ: Na szczególną uwagę zasługuje regulacja art. 7 Konstytucji RP, z której wynika, że organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Oznacza ona, że w państwie praworządnym wszelka działalność organów publicznych wymaga podstaw prawnych, tzn. legitymacji w prawnie nadanym upoważnieniu do ich działania. Sposób wykorzystywania kompetencji przez organy nie jest wyrazem arbitralności ich działania, lecz wynikiem realizacji przekazanych im uprawnień. Działania wykraczające poza ramy tych uprawnień pozbawione są zaś legitymacji. Zatem dla podjęcia przez organ konkretnych działań - w tym o charakterze inicjatywy legislacyjnej - niezbędne jest istnienie przepisu upoważniającego do podjęcia takich właśnie działań, czyli w praktyce przepisu kompetencyjnego (patrz: ).
