Czy rada gminy może pozbawić zwolnień podatników w trakcie roku podatkowego
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Rada gminy w grudniu 2019 r. przyjęła stawki podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych. Zapomniano jednak wówczas uchylić zapisów uchwał dotyczących zwolnień w tych podatkach, które obowiązują już kilka lat dla wybranych budynków i środków transportu. W związku z tym rada gminy zamierza podjąć stosowną uchwałę na sesji pod koniec stycznia br. uchylającą niezwłocznie owe zwolnienia. Głównym motywem uchylenia zwolnień jest trudna sytuacja budżetowa gminy i potrzeba oszczędności. W projekcie, który zamierza przyjąć rada gminy, powołano się na regulacje art. 18 ust. 1, ust. 2 pkt 8, art. 41 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), regulacje art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 3, art. 10 ust. 1, art. 12 ust. 4 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: ustawa o podatkach i opłatach lokalnych) oraz art. 44 ust. 3, art. 212 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 239 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp).
W kontekście przytoczonych regulacji prawnych, zamierzenie legislacyjne rady gminy jest wadliwe. Ocena prawna tej kwestii wymaga jednak poszerzonej analizy prawnej wskazanych przepisów, z uwzględnieniem zakresu ustawowych kompetencji przyznanych organowi stanowiącemu, czyli w podanym stanie faktycznym radzie gminy oraz pomocniczo z uwzględnieniem orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, sądowo-administracyjnego oraz rozstrzygnięć nadzorczych organów nadzoru, czyli regionalnych izb obrachunkowych. Niezbędne będzie również odniesienie się do regulacji art. 2 i art. 7 Konstytucji RP.
