Zmiana granic administracyjnych gmin – procedura prawna /cz. 1
Podział terytorialny kraju na województwa, powiaty i gminy powinien ewoluować stosownie do zmian demograficznych, społecznych i gospodarczych. Od momentu odrodzenia się samorządu na mapie administracyjnej Polski zmiany dokonywane są systematycznie. Jak zatem powinna przebiegać procedura zmian granic administracyjnych jednostek terytorialnych w świetle obowiązujących przepisów?
W latach 2007-2017 wpłynęło 217 wniosków dotyczących zmian administracyjnych granic gmin oraz miast położonych na terenie gminy - tak wynika z danych resortu obsługującego ministra właściwego ds. administracji publicznej. Rada Ministrów podjęła decyzje o dokonaniu 133 zmian w zakresie granic gmin oraz granic miast położonych na terenie gminy.
W styczniu 2020 r. miały miejsce kolejne zmiany w podziale terytorialnym. Na mapie Polski pojawiły się cztery nowe miasta: Lututów i Piątek (woj. łódzkie), Czerwińsk nad Wisłą (woj. mazowieckie) oraz Klimontów (woj. świętokrzyskie). W ten sposób od 1 stycznia 2020 r. w Polsce funkcjonują 944 miasta.
Tryb procedowania
Procedura wprowadzania zmian w podziale terytorialnym została określona w ustawie z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z 9 sierpnia 2001 r. w sprawie trybu postępowania przy składaniu wniosków dotyczących tworzenia, łączenia, dzielenia, znoszenia i ustalania granic gmin, nadawania gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalania i zmiany nazw gmin i siedzib ich władz oraz dokumentów wymaganych w tych sprawach (dalej: rozporządzenie w sprawie trybu zmian granic gminy).
