Przeniesienie samorządu do chmury – realizacja zadań z wykorzystaniem IT
Obecnie urzędy administracji publicznej we własnym zakresie zapewniają infrastrukturę przetwarzania danych, a także dbają o jej bezpieczeństwo. Takie rozwiązanie wiąże się nie tylko z dużymi kosztami, ale również długim czasem dostarczania infrastruktury IT oraz nieefektywnym zarządzaniem infrastrukturą teleinformatyczną państwa. Wspólna infrastruktura informatyczna ma zapewnić bezpieczną i optymalną kosztowo infrastrukturę przetwarzania systemów IT administracji publicznej w modelu gospodarki współdzielenia.
Dnia 25 września 2019 r. weszła w życie uchwała Rady Ministrów w sprawie Inicjatywy „Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa” (dalej: uchwała). Stanowi ona podstawę prawną budowy, utrzymania i rozwoju chmury obliczeniowej dla administracji publicznej oraz Rządowego Klastra Bezpieczeństwa. Jak czytamy w uzasadnieniu do uchwały, celem tej regulacji jest „określenie warunków współpracy podmiotów zaangażowanych w realizację Inicjatywy Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa (WIIP)”. Jest to odpowiedź na decyzję Prezesa Rady Ministrów o pilnej realizacji Rządowego Klastra Bezpieczeństwa oraz konsekwencja ustaleń Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z 25 września 2018 r., który udzielił pozytywnej rekomendacji dla założeń tej inicjatywy.
Wspólna infrastruktura informatyczna państwa
W preambule uchwały Rada Ministrów wskazała, że implementacja WIIP wynika z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych podmiotów administracji publicznej oraz optymalizacji kosztów utrzymania tych systemów. Uznano, że wprowadzenie jednolitych wysokich standardów ochrony systemów informatycznych i wspieranie podmiotów administracji publicznej w utrzymaniu tych systemów oraz uzyskiwaniu usług niezbędnych do ich budowy, rozwoju i utrzymania przyczyni się do zapewnienia wysokiego poziomu usług świadczonych w sektorze publicznym.
