Posiadacz rachunku w umowie z bankiem – gmina czy samorządowy zakład budżetowy
PROBLEM: Urząd skarbowy odmówił zarejestrowania przez gminę i umieszczenia na białej liście pod jej numerem NIP rachunku bankowego prowadzonego w ramach umowy zawartej pomiędzy bankiem a zakładem budżetowym podległym gminie (w umowie były podane dane ewidencyjne i adres zakładu). Rachunek ten był zgłoszony wcześniej przez zakład budżetowy z NIP zakładu na formularzu NIP-2 do urzędu skarbowego. W związku z tym gmina otworzyła dla zakładu nowy rachunek bankowy w ramach swojej umowy z bankiem i zgłosiła go na NIP-2 do urzędu skarbowego, przez co ten rachunek widnieje na białej liście i w chwili obecnej rachunek ten jest wykorzystywany przez zakład. Jednocześnie urząd skarbowy odmówił zakładowi możliwości zgłoszenia z jego nr NIP, na formularzu NIP-2 nowego rachunku bankowego, utworzonego dla potrzeb zakładu budżetowego, tłumacząc, że:
- zakład nie jest posiadaczem rachunku i umowa nie jest z nim zawarta,
- rachunek ten został już głoszony przez innego podatnika.
Kto powinien być wskazany jako posiadacz rachunku w umowie z bankiem, na podstawie której bank otwiera i prowadzi na rzecz posiadacza rachunku rachunki bankowe: gmina czy samorządowy zakład budżetowy? Czyje dane ewidencyjne (m.in. nazwa, NIP) i adres powinny być w takiej umowie wyszczególnione?
