Tarcza antykryzysowa w zamówieniach publicznych
W szczególnym czasie walki z epidemią koronawirusa prawidłowa realizacja zamówień publicznych wymaga wprowadzenia szeregu usprawnień. Zamawiający, w tym również jednostki samorządu terytorialnego, mierzą się z koniecznością dostosowania postępowania do nowych warunków. Chęć efektywnego i celowego działania, nawet w tak trudnym momencie, nie może odbywać się na warunkach wykraczających poza obowiązujące przepisy prawa. Czy wdrożony pakiet antykryzysowy umożliwi skuteczne i efektywne działanie w zakresie realizacji zamówień publicznych?
Ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: specustawa lub ustawa COVID-19), po ostatniej nowelizacji z 31 marca 2020 r., wprowadza szereg istotnych rozwiązań w ramach tzw. pakietu antykryzysowego. Nowe regulacje prawne dotyczą również zamówień publicznych. W niniejszym artykule przeanalizujemy te dotyczące samorządów.
Wpływ Covid-19 na realizację umowy
W odniesieniu do już realizowanych zamówień publicznych, specustawa - przepisem art. 15r ust. 1 - wprowadza mechanizm regulujący postępowanie pomiędzy stronami umowy w sprawie zamówienia publicznego zawartej na podstawie ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp).
