Co w praktyce oferuje i umożliwia samorządom tarcza antykryzysowa 4.0
Sejm 19 czerwca br. uchwalił tzw. tarczę antykryzysową 4.0. Z najważniejszych dla JST zmian trzeba wymienić rozwiązania, których celem jest wsparcie budżetów JST przez wprowadzenie w 2020 roku możliwości nierównowagi strony bieżącej budżetu JST dodatkowo o wartość planowanego ubytku w dochodach, będącego skutkiem wystąpienia epidemii COVID-19. Jest to także wprowadzenie możliwości przekazywania w 2020 roku rat części oświatowej, wyrównawczej, równoważącej i regionalnej subwencji ogólnej w terminach wcześniejszych. Inną zmianą dedykowaną samorządowi jest możliwość przesuwania pracowników samorządowych pomiędzy jednostki organizacyjnymi danej JST bez zgody zatrudnionego - nawet, gdy przeniesienie ma się odbyć do jednostki położonej w innej miejscowości.
Tarcza antykryzysowa 4.0 to ustawa z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19. Na etapie przygotowywania projektu zakładano, że będzie to ustawa regulująca kwestie dotyczące samorządu terytorialnego. Mówiło się nawet o „tarczy samorządowej”. Ostatecznie projekt zawiera rozwiązania nie tylko dla samorządu. Ba, większość rozwiązań tarczy 4.0 w ogóle nie dotyczy bezpośrednio jednostek samorządowych.
O poszczególnych rozwiązaniach tarczy 4.0. ważnych dla samorządu szeroko piszemy w bieżącym numerze GSiA w kolejnych artykułach. |
Zmiany wynikające z tarczy 4.0
Zagadnienie | Zmieniana ustawa | Przepis tarczy 4.0 | Omówienie zmian |
Prowadzenie procedur planistycznych w sposób zdalny | z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym | art. 47 | Dodany art. 8c umożliwia wniesienie uwag oraz wniosków do wymienionych w tym przepisie dokumentów planistycznych w postaci papierowej lub elektronicznej - w szczególności za pomocą poczty elektronicznej lub formularzy zamieszczonych przez organ w BIP na swojej stronie podmiotowej. Jednocześnie dodany art. 8c umożliwi organowi określenie dodatkowych (oprócz wskazanych w tym przepisie) form złożenia wniosków lub uwag. Taką formą może być np. złożenie uwag ustnie do protokołu. Nowy art. 8d określa, że organ przygotowujący projekt dokumentu może prowadzić dyskusję publiczną również za pomocą środków porozumiewania się na odległość, zapewniających jednoczesną transmisję wizji i dźwięku. W trakcie dyskusji publicznej prowadzonej za pomocą środków porozumiewania się na odległość (zapewniających jednoczesną transmisję wizji i dźwięku) umożliwia się zadawanie pytań i składanie uwag w postaci elektronicznej. Ponadto wprowadza się obowiązek zamieszczania w BIP na stronie podmiotowej organu prowadzącego postępowanie informacji o: |
