Prawomocność a ostateczność decyzji administracyjnej
Kiedy decyzja administracyjna jest ostateczna, a kiedy prawomocna? Czy można używać tych określeń zamiennie. Zasada trwałości decyzji administracyjnej nie jest zasadą bezwzględnie obowiązującą.
Zgodnie z przepisami ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.), decyzje od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy (art. 16 § 1 k.p.a.) są ostateczne. Te, jeżeli nie można ich zaskarżyć do sądu, są prawomocne (art. 162 § 2 k.p.a.). Decyzje mogą być też zaskarżane do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem, na zasadach i w trybie określonym w odrębnych ustawach (art. 16 § 3 k.p.a.). Niemniej jednak, zaskarżenie do sądu decyzji administracyjnej, która jest ostateczna nie powoduje, że traci ona przedmiot ostateczności.
Z ORZECZNICTWA W art. 16 § 1 k.p.a. została wyrażona zasada trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych i jest to jedna z podstawowych zasad postępowania administracyjnego. Decyzja ostateczna korzysta z domniemania legalności - co ma fundamentalne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa obrotu prawnego i stabilności ukształtowanych w przeszłości stosunków administracyjnoprawnych. Zaskarżenie do sądu decyzji administracyjnej, która jest ostateczna nie powoduje, że traci ona przymiot ostateczności. |
