Zgoda na zwolnienie radnego z pracy – kompetencje rady
Radny ma zagwarantowaną swobodę sprawowania mandatu, ale wybór do rady nie ma go zabezpieczać przed utratą pracy. Rada zezwala na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, ale nie jest sądem pracy i nie ma kompetencji do dokonywania oceny zasadności przyczyn rozwiązania stosunku pracy podanych przez wnioskodawcę - pracodawcę.
Zjawisko ochrony stosunku pracy radnego ma na celu zapewnienie trwałości stosunku pracy w razie występowania prób zwolnienia radnego z przyczyn pełnionej funkcji przedstawicielskiej. Jej celem jest umożliwienie wykonywania powierzonych funkcji w trakcie trwania kadencji.
Ustawowe kompetencje rady
Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) w art. 25 ust. 2 oraz analogicznie ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (dalej: u.s.p.) w art. 22 ust. 2 stanowią, że rada odmawia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą tego działania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez niego mandatu. Przepis ten, niezależnie od ochrony na zasadach ogólnych wynikających z przepisów prawa pracy, wprowadza dodatkową gwarancję trwałości stosunku pracy. Regulacja ta wskazuje, że wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym lub jej odmowa zostały pozostawione uznaniu rady.
