Zgoda rady na rozwiązanie stosunku pracy z radnym
Stosunek pracy radnych gminy, powiatu czy województwa podlega szczególnej ochronie. Aby możliwe było rozwiązanie stosunku pracy łączącego ich z pracodawcą, rady, której są członkami, muszą wyrazić na to zgodę. Robią to w formie odpowiedniej uchwały. Często jednak popełniają przy tym istotny błąd.
Czy można rozwiązać stosunek pracy z radnym
Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady, której jest członkiem. Dotyczy to zarówno radnego rady gminy (art. 25 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym), radnego rady powiatu (art. 22 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym), jak i radnego sejmiku województwa (art. 27 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa). Mimo braku jasnych uregulowań prawnych dotyczących tego, w jakiej formie rada może wyrazić swoje stanowisko w tej sprawie, na podstawie jednolitego stanowiska prezentowanego w tym zakresie przez sądy administracyjne, przyjmuje się, że musi to nastąpić w formie uchwały tejże rady. W wydawanych orzeczeniach sądy wielokrotnie podkreślały, że sprawa dotycząca wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym ma charakter indywidualny. Nie dotyczy ona realizacji zadania z zakresu użyteczności publicznej i nie jest nakierowana na zaspokajanie potrzeb wspólnoty lokalnej. Adresatami tego rodzaju uchwały są pracodawca i radny, którego dotyczy wniosek złożony przez pracodawcę. W takim przypadku rada, podejmując uchwałę, zawsze ma obowiązek wyrazić w niej jasno swoje stanowisko (patrz np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 listopada 2017 r., sygn. akt II OSK 202/17).
