Komentarz do ustawy o samorządzie gminnym - Art. 9
1
[Formy realizacji zadań przez gminę] Realizacja zadań, które ustawodawca określił jako zadania własne gminy, oraz tych zadań, które na mocy ustaw bądź porozumień z odpowiednimi organami administracji rządowej lub organami innych jednostek samorządu terytorialnego przekazano gminie, może odbywać się w dwóch formach przewidzianych w ustawie o samorządzie gminnym. Pierwszą z nich jest tworzenie przez gminę jednostek organizacyjnych, którym gmina powierzyłaby wykonawstwo zadań. Gmina może również skorzystać z prawa do zawierania umów z podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Choć ustawodawca nie narzuca, jakie zadania gmina powinna wykonywać przy pomocy swoich jednostek organizacyjnych, a jakie może zlecić w ramach zawartej z konkretnym podmiotem umowy, należy mieć na uwadze – co podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 16 maja 2006 r. (I SA/Wa 1818/05)[1] – że:
WSA
Choć ustawodawca pozostawia dowolność w wyborze formy wykonywania zadań, każdorazowo należałoby się dokładnie zastanowić i przewidzieć konsekwencje ewentualnego powierzenia realizacji zadania podmiotowi zewnętrznemu, np. organizacji pozarządowej. Sąd stwierdził, że możliwość taką należy rozważać w świetle zadań wynikających z uregulowań ustrojowych oraz ograniczeń wynikających wprost z przepisów prawa, a przede wszystkim mając na względzie charakter zadań.
Wzór 5. Przykładowa uchwała w sprawie utworzenia gminnej biblioteki publicznej


2
Podstawowym aktem normatywnym określającym zakres i formy działalności gospodarczej jednostek samorządu terytorialnego jest ustawa z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. Określa ona ustrój gospodarczy gmin i jest podstawą prowadzenia działalności gospodarczej przez te jednostki samorządu terytorialnego.
