Składki ZUS za strażaka zwolnionego ze służby
Obowiązek wykazania oraz opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe powstaje, gdy funkcjonariusz odchodzi ze służby i nie nabywa prawa do świadczenia mundurowego. Po zwolnieniu w ciągu 60 dni należy zapłacić za niego składki ZUS: emerytalne, rentowe, FP i FEP. Aby je poprawnie naliczyć, kwoty uposażeń należy „ubruttowić” specjalnym wskaźnikiem. W jaki sposób prawidłowo naliczyć składki za poszczególne lata, złożyć deklaracje ZUS, a następnie (w kolejnych latach po zwolnieniu) waloryzować składkę emerytalną?
Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne reguluje ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa systemowa). W jej art. 6 wymienione są wszystkie tytuły do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Ubezpieczeniom społecznym nie podlegają żołnierze zawodowi oraz funkcjonariusze Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej, Służby Więziennej oraz Straży Marszałkowskiej. Ustawodawca nie wymienił bowiem takich tytułów do ubezpieczeń. Ta grupa osób została wyłączona z systemu ubezpieczeń społecznych. Przysługujące im świadczenia emerytalne, rentowe, chorobowe wypłacane są im bezpośrednio z budżetu państwa.
Od wypłacanych funkcjonariuszom uposażeń nie są więc naliczane składki na ubezpieczenia społeczne. Osoby te nabywają prawo do świadczeń emerytalnych na podstawie odrębnych regulacji dotyczących danej pragmatyki służbowej. Płatnicy składek za te osoby na bieżąco nie opłacają składek na ubezpieczenia społeczne. Mają natomiast obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Kiedy powstaje obowiązek odprowadzenia składek ZUS za funkcjonariusza
Obowiązek wykazania oraz opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe powstaje, gdy dana osoba odchodzi ze służby i nie nabywa prawa do świadczenia mundurowego. Wówczas powstaje konieczność przekazania za te osoby składek do ZUS, aby w przyszłości wypłacał im świadczenia na zasadach ogólnych, czyli w oparciu o składki zapisane na ich indywidualnym koncie. Jednostka budżetowa w przypadku zwolnienia ze służby funkcjonariusza, który nie spełnia warunków do nabycia prawa do emerytury lub renty, zobowiązana jest zatem do naliczenia i odprowadzenia składek do ZUS. Składki te są odprowadzane za wszystkie przepracowane w służbie lata.
