Protokół z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
Od 1 stycznia 2021 r. zacznie obowiązywać nowa ustawa z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: nowa ustawa Pzp). Nowa ustawa - tak jak jej poprzedniczka - kładzie duży nacisk na jawność i transparentność działań zamawiającego prowadzącego procedurę zakupową. Z tego względu utrzymano założenie, że każda taka procedura musi być protokołowana, a jej przebieg utrwalony w namacalnej i poznawalnej formie.
Wydatkowanie finansów publicznych nie może odbywać się w sposób ukryty. Dodatkowo podlega ono kontroli zewnętrznej. Nowa ustawa Pzp w definicjach legalnych wskazuje, że protokół postępowania to dokument sporządzany przez zamawiającego, potwierdzający przebieg postępowania o udzielenie zamówienia. Tym samym w nowych przepisach usunięto dotychczasowy wymóg odnoszący się do konieczności zachowania pisemności protokołu.
Jawność i wyjątki od jawności
Zgodnie z art. 18 ust. 1 nowej ustawy Pzp, postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne. Jednocześnie ustawodawca dostrzega potrzebę zabezpieczenia pewnych określonych elementów postępowania przed nieuprawnionym ujawnieniem, zezwalając zamawiającemu na ograniczenie dostępu do informacji związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia. Ustawodawca wskazuje przy tym, że ograniczenie to może mieć miejsce jedynie w przypadkach określonych w ustawie.
