Procedura rozliczania podatku od towarów i usług
Centralizacja rozliczeń VAT dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego i nadanie statusu podatnika VAT gminom, które w tym zakresie są jednym podatnikiem wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, przy jednoczesnym zachowaniu odrębności organizacyjnych, jest źródłem wielu problemów praktycznych na gruncie codziennego dokonywania czynności istotnych z punktu widzenia prawidłowego rozliczania VAT. Aby ułatwić tworzenie zasad przekazywania danych na potrzeby centralnego rozliczenia podatku od towarów i usług przez Gminę, stworzyliśmy „Procedurę rozliczania podatku od towarów i usług”, która określa reguły, jakimi muszą kierować się Gmina i jej jednostki organizacyjne przy rozliczeniach w zakresie VAT na poziomie poszczególnych jednostek organizacyjnych. Uwzględnia ona także następczą kontrolą i centralizacją na poziomie Gminy.
Redakcja RB
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Podstawa prawna
Podstawę prawną niniejszej Procedury stanowią przepisy:
- ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.),
- ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.),
- ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.),
- rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2019 r. poz. 1988 ze zm.).
§ 2
Cel Procedury
Ze względu na zasadę centralizacji rozliczeń VAT dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego nadanie statusu podatnika VAT gminom, które w tym zakresie są jednym podatnikiem wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, przy jednoczesnym zachowaniu odrębności organizacyjnych, konieczne jest ustalenie zasad przekazywania danych na potrzeby centralnego rozliczenia podatku od towarów i usług przez Gminę …….. (dalej: Gmina). Celem niniejszej Procedury jest określenie reguł, jakimi musi kierować się Gmina i jej jednostki organizacyjne przy rozliczeniach w zakresie VAT. Przy zachowaniu zasady centralizacji formalno-prawnej procedura została sporządzona z zastosowaniem mechanizmów realizacji bieżących obowiązków w zakresie VAT na poziomie poszczególnych jednostek organizacyjnych z następczą kontrolą i centralizacją na poziomie Gminy.
